Wednesday, March 21, 2012

Benarkah Najib Jeneral tanpa askar?

Entah apa kretiria yang Tun Daim gunapakai, sehingga menggelar Perdana Menteri sebeagai Jeneral yang tidak beraskar?

Dalam Umno ada 191 Ketua Bahagian, ditambah dengan puluhan Majlis Tertinggi, ditambah dengan 138 MP dan beratus2 ADUN.

Belum lagi para pegawai khas di Jabatan Perdana Menteri, pegawai dalam JASA, sehingga kalau disenaraikan berkeping2 folio berukuran A4.

Apa kah ahli2 Umno yang mencecah jutaan orang bukan merupakan askar Najib? atau apa kah ahli2 parti komponen dalam BN bukan askar Najib?

Dalam perhimpunan Agong Umno tahun lepas, lebih 2 ribu perwakilan memberi aku janji akan menjadi askar Persiden Umno..

Kita akui Tun Daim mempunyai pendapat sendiri... nak secara kebetulan pendapatnya pada PRU-12 lalu menjadi kenyataan. Berasaskan kepada kebetulan itu, maka kini mantan menteri kewangan itu berhujah, bahawa pada kali ini, BN dalam keadaan yang paling tidak selesa menghadapi PRU-13. Malah beliau berkata, hanya Pahang, Johor dan Melaka, BN dalam keadaan selesa.

Jika benar demikian, maka pada PRU-13 pasti BN kalah, kerana jumlah kerusi yang disumbangkan oleh tiga negeri itu tidak cukup untuk memenangkan BN.

Apa kah penyebabnya.. Tun Daim begitu pesimis dengan BN... sedangkan Kerajaan BN, begitu perhatin terhadap kehendak rakyat... ISA dimansuhkan sebagai contoh, berbagai pembaharuan telah dilakukan sesuai dengan hasrat rakyat.

Bagi AYT, yang terlibat langsung di peringkat akar umbi, pendapat Tun Daim itu bercanggah dengan keadaan di lapangan... Malah menurut keadaan semasa, BN dengan mudah menang pada PRU-13, kecuali gagal merampas Pulau Pinang dan Kelantan; akan tetapi jumlah kerusi yang dimenangi pembangkang akan berkurangan berbanding keputusan tahun 2008.

BN akan menang di Selangor dengan majoriti mudah, demikian juga di Kedah dan Perak. Sementara di Sabah dan sarawak, BN belum boleh diganggu gugat.

No comments:

Blog Archive