Wednesday, February 22, 2012

Isu pendatang di Sabah diputar terus

Entah data dari mana, ada yang mengatakan bahawa pada tahun 1970 jumlah pendatang di Sabah berjumlah 651,304, kemudian meningkat kepada 929,299 tahun 2000. Akan tetapi jumlah itu menurun kepada 889,799 pada tahun 2010 daripada jumlah penduduk Sabah yang berjumlah 3.12 juta.

Sebagai perbandingan, jumlah pengundi berdaftar pada tahun 2008, sesuai dengan data SPR, adalah 796,132.

Melihat kepada angka pendatang sepertimana dakwaan; 1970 (651,304), tahun 2000 929,299 apatah lagi data tahun 2010 (889,799) jumlah pengundi berdaftar di Sabah semuanya lebih rendah berbanding jumlah pendatang, kecuali data tahun 1970.

Melihat kepada data ini, daftar pengundi tidak disusupi oleh pendatang, kalaupun ada, adalah kejadian terpencil.

Kebimbangan atau dakwaan pihak2 tertentu, bahawa daftar pengundi Sabah disusupi pendatang adalah tidak munasabah. Kalau memang, disusupi pendatang, maka jumlah pengundi yang berdafar pasti melangkau 1.5-1.6 juta, kerana biasanya pendatang yang datang adalah mereka yang sudah cukup umur untuk mengundi.

Statistik yang ada yang digunapakai oleh pihak2 tertentu berhubung pedatang adalah jumlah pendatang yang tertangkap dan dihantar pulang atau dipenjarakan. Data tersebut tidak dirungkai, apakah pendatang itu datang menyusup ke negeri ini secara berulang? atau kah pendatang itu masih berada dalam negeri?

Saban hari di Sabah, adalah perkara biasa pasukan polis, rela atau imigresn menjalankan operasi melakukan pemeriksaan kad pengenalan di bandar2 atau pekan2 untuk mencari pendatang haram, tetapi kalaupun berjaya menangkap, jumlahnya tidak seramai mana sepertimana dakwaan pihak2 tertentu.

Untuk mengatasi perkara ini, adalah perlu melakukan sensus penduduk Sabah untuk mengenal pasti jumlah sebenar penduduk Sabah, dan daripada jumlah itu berapa ramaikah yang pendatang.

Sejak akhir2 ini pihak2 tertentu termasuk pemimpin BN daripada parti KDM sangat cenderung kepada penubuhan RCI untuk PATI, sehinggakan mereka memberi kenyataan mendahului Perdana Menteri.

Mereka mencuba memerangkap Perdana Menteri melalui kenyataan awal, kononnya kerajaan telah bersetuju berhubung penubuhan RCI PATI.

Isu PATI adalah isu yang dilontarkan oleh para pemimpin KDM apabila berlaku persempadan semula pilihanraya yang digunapakai pada tahun 2004. Pada PRU-2004, jumlah kerusi DUN Sabah bertambah 12 kepada 60. Sebelum persempadanan itu, jumlah kerusi adalah 48; 20 kerusi majoriti bumiputera islam, 20 kerusi majoriti bumiputera bukan islam dan 8 kerusi majoriti kaum cina.

Namun melalui persempadanan tahun 2004, jumlah kerusi untuk bumiputera islam telah bertambah kepada 32, manakala KDM dan kaum cina tetap pada jumlah yang sama, 20 dan 8 kerusi.

Berasas kepada jumlah kerusi inilah yang menimbulkan maksud tersirat daripada pemimpin KDM berhubung dengan penubuhan RCI PATI.

Gesaan penubuhan RCI PATI, seolah2 mempersoal jumlah pengundi bumiputera islam, yang kebetulan majoriti kawasan ditandangi umno.

Adalah menjadi tugas para pemimpin umno di semua peringkat untuk menjelaskan maksud tersirat ini kepada rakyat terutama bumiputera islam.

1 comment:

Unknown said...

Apapun, semua pihak perlu perhati sebarang isu yg timbul.

PUTERI SPIN GELARAN TERKINI NURUL IZZAH. Baca di sini!!

http://apakecoh2.blogspot.com/

Blog Archive