Sunday, January 22, 2012

Siapa Yang Mahu Penjarakan Anwar?

Siapa yang mahu penjarakan Anwar? Kenapa Anwar dikatakan mahu dipenjarakan atas sebab Peguam negara membuat rayuan ke atas sodomi II? Salahkah? Takan proses pembicaraan yang memakan masa hampir 2 tahun dengan 87 hari bicara, kerana membicarakan tuntutan keadilan mangsa, kemudian mangsa merasa tidak mendapat keadilan, maka mempergunakan haknya sebagai rakyat negara ini.

Hak Saiful dan Anwar adalah sama, tiada bezanya.

Kenapa kah pihak pembangkang begitu skiptikal, bahawa apabila rayuan dibuat, maka Anwar akan didapati bersalah? jika demikian, maka ada sesuatu yang berlaku pada keputusan 9 Januari, semasa Anwar dibebaskan.

Ini lah yang perlu dicari oleh mangsa, sebab itu, mangsa dan bapanya merayu kepada pejabat Peguam Negara agar rayuan perlu dibuat.

Keputusan rayuan adalah supaya hakim yang membuat keputusan pada 9 Januari, dalam tempoh 14 hari perlu mengemukakan keputusan bertulis, asas apa kah yang digunakan untuk menolak fakta-fakta yang dikemukakan oleh pihak pendakwaraya.

Demi keadilan, keputusan tertulis itu perlu dikaji dan jika memang ada sesuatu yang berlaku, maka hakim2 di mahkamah rayuan akan menilainya.

Jika benarlah, Anwar bersih, apa yang perlu ditakutkan berhadapan dengan hakim2 mahkamah rayuan.

Yang jelas tiada yang mahu mempenjarakan Anwar. Anwar akan masuk penjara, jika memang dia melakukan liwat terhadap mangsa. Keadilan akan tetap muncul baik pada Anwar mahupun mangsa.

No comments:

Blog Archive