Saturday, December 24, 2011

Sejauh mana impak Khir Toyo terhadap Umno?

Tidak dinafikan Khir Toyo mempunyai penyokong dalam umno. Bukti itu, apabila pada perebutan jawatan Ketua Pemuda Umno penghujung tahun 2008, Khir menduduki tempat kedua di belakang Khairy Jamulddin, menyisihkan favorite awal, Mukhriz Mahathir.

Jangan lupa, Khir juga pernah menyandang pegerusi perhubungan negeri terkaya-Selangor, dan kini masih kekal sebagai wakil rakyat DUN Sungai Panjang.

Apabila mantan MB Selangor itu didapati bersalah, dan dihukum penjara 12 bulan, maka secara otomatik, kehilangan hak untuk bertanding pada PRU-13, kecuali melalui rayuan, mahkamah mengurangkan tempoh penjara kepada kurang daripada 6 bulan.

Walaupun, tempoh penjara dikurangkan, AYT yakin Umno tidak akan mengambil risko mencalonkan mantan MB itu, walaupun diyakni masih seorang winnable candidate bagi DUN Sungai Panjang.

Umno ketika mana hampir menghadapi IBU kepada pilihanraya, sedang menghadapi krisis yang melibatkan para pemimpinnya.

Ketua Wanita, Datuk Shahrizat Abdul Jalil, sedang terpalit isu NFC, angkara perbuatan keluarganya, Awang Adek, Timbalan Pengerusi Umno Kelantan, sedang menghadapi tuduhan menerima dana, melalui akaun peribadinya bersama dua orang sospol Perdana Menteri.

Selain itu, Kementerian Pertahanan di bawah Naib Presiden Umno-Ahmad Zahid, menghadapi tohaman mengenai pembayaran komisyen kepada pihak ketiga atas pembelian kelengkapan senjata untuk angkatan tentera.

Selain itu, Naib Presiden Umno daripada Sabah, Datuk Saife Afdal juga sedang menghadapi masalah pemberian kontrak KKPLW yang dikatakan tidak telus dan kontrak-kontrak diberikan kepada inner circle menteri itu.

Isu-isu ini kini, berlegar-legar disemua peringkat, baik dalam media laternatif, lobi-lobi hotel, kedai-kedai kopi dan warung-warung di kampung-kampung.

Isu lain yang sangat menaikkan darah, para penyokong umno akar umbi, adalah slogan pembangkang IN KALI LAH, seolah-olah satu pembalasan terhadap dendam kesumat mereka terhadap Umno dan BN.

Mereka memutar-mutar isu, Umno/BN telah memerintah negara lebih setengah abad, kenapa melayu/bumiputera masih ramai yang miskin.

Menurut mereka lagi, sejak negara merdeka, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, ketua-ketua menteri adalah melayu/bumiputera (kecuali-Pulau pinang), namun kenapa kah masih ramai melayu/bumiputera miskin.

Alasan yang mereka berikan kepada rakyat, pemimpin RASUAHLAH PENYEBAB SEMUA INI. Mereka membandingkan, rumah-rumah para pemimpin sebelum dan sesudah mendapat jawatan, kata mereka, perbezaan itu bagaikan antara warna HITAM DAN PUTIH.

Di sebabkan ramainya mereka yang memutar-mutar isu ini, sedangkan di pihak Umno/BN hanya tergantung kepada sukarelawan yang tidak mempunyai sebarang jawatan ataupun peranan daripada Umno/BN, atas sebab itu, berlaku ketimpangan.

Politik adalah organisasi massa, semakin ramai yang menyeratai organisasi itu, maka itulah yang dianggap sebagai betul.

Dalam isu Khir Toyo, Shahrizat, Safie Apdal dan kini Awang Adek, terlalu sukar membuat jawapan kepada dakwaan itu, kecuali kalau bertegang leher "meneggakkan benang yang basah".

Di akar umbi, isu rasuahlah yang bermain peranan, kerana disebabkan rasuahlah faktor penyebab tidak berlakunya keseimbangan pendapatan, pembangunan.

Isu pembangkang yang sukar ditepis " Menyokong Umno/BN" sama dengan mempertahankan pemimpin yang RASUAH. KEPADA PEMBACA.. TOLONG BAGI JAWAPAN, UNTUK MENEPIS.. AYT.. KEHABISAN MODAL.

No comments:

Blog Archive