Thursday, December 01, 2011

Sayang kerana NFC salah urus Umno kena getahnya

Sayang, Industri berimpak tinggi itu tersalah urus, sehingga Umno terkena impaknya. Kalaulah semua dana pinjaman RM250 juta itu digunakan untuk projek NFC, necaya tiadalah isu.

Kerajaan berniat baik dengan meluluskan pinjaman berkadar rendah itu untuk memenuhi keperluan daging negara. Selain daripada itu, projek itu memberi peluang kepada kaum melayu terlibat dengan indutri daging, yang selama ini masih dikuasai kaum lain.

Ramai yang tertanya-tanya, bolehkah pinjaman sebesar itu diberikan pada orang kebiasan? Pengalaman, AYT memohoan mendapatkan pinjaman daripada kerajaan, kerana mendapat hak franise daripada produk makanan tempatan dan telahpun ditawarkan ruang di KLCC, sungguh sukar dan tidak mudah. Selain berurusan CGC (Credit Guarantee Corporation) juga perlu melalui urusan yang berlapis-lapis.Jumlah yang dipohon, bukan jutaan, tetapi hanya RM400 ribu.

Apabila melepasi berbagai urusan petandbiran, akhirnya urusan pinjaman diluluskan juga untuk tempoh 3 tahun dengan kadar faedah 4 peratus setahun. Cara penggunaan wang pinjaman itu cukup ketat, sehingga pemebelian komputer ribapun yang digunakan untuk keperluan perniagaan tersebut, tidak dibenarkan, melainkan wang tersebut hanya boleh digunakan pada apa yang termaktub dalam perjanjian francise.

Berlainan dengan dana pinjaman RM250juta untuk NFC, boleh pula digunakan untuk membeli kondominum, kereta mewah, lot tanah dan urusan-urusan lain yang tiada kaitan dengan peternakan lembu.

Penyalahgunaan kuasa inilah yang dipersoalkan, bukan projek lembu itu. AYT rasa bukan pembangkang sahaja mempersoalkan perkara ini, akan tetapi rakyat biasa seperti AYT.

AYT mempersoalkan isu penyalahgunaan pinjaman tersebut, bukan kerana AYT terpengaruh dengan dakyah pembangkang, akan tetapi AYT berpaksi kepada ketelusan dan tujuan pemberian pinjaman tersebut.

Datuk Sharizat Jalil, patut tidak mempertahankan isu salah guna itu, sepatutnya beliau memberi kenyataan-Jika terdapat salah guna kuasa dalam projek NFC, maka bawa individu-individu yang terlibat ke muka pengadilan, walaupun melibatkan keluarganya sendiri.

Semasa berucap pada perhimpunan wanita Umno, Sharizat seolah-olah mengalih pandang isu tersebut, dan membawa bersama wanita Umno, seolah-olah pendedahan dan kritikkan terhadap projek NFC ada hubungan dengan wanita Umno.

Sharizat sayogianya mengeritik cara pengurusan dana yang diberi itu, jika itu yang beliau lakukan, sudah pasti seluruh rakyat akan bangun menyokongnya termasuk pembangkang.

Memang pedih bertindak demikian, apatah lagi melibatkan keluarganya, namun jika beliau berpegang kepada pemimpin yang sejati, mesti berpegang teguh kepada yang benar sahaja dibela, dan yang salah tetap lah salah.

No comments:

Blog Archive