Friday, December 30, 2011

Kempen 901 bebaskan Anwar- bukan untuk rakyat

Kempen Bebas Anwar 901 yang dirancang oleh sayap pemuda Parti Keadilan Rakyat adalah untuk kepentingan peribadi Anwar, jauh sekali untuk kepentingan rakyat.

Dijadual berlangsung 9 Januari bersamaan pada hari penghakiman kes liwat membabitkan Anwar sebagai tertuduh, dan bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan selaku pengadu, hanya satu helah PKR bagi mempengaruhi masyarakat kononnya kesemuanya hanyalah konspirasi untuk menjatuhkan Anwar yang merupakan ketua umum parti itu.

Namun, rata-rata pemerhati menganggap tindakan tersebut seolah-olah membuatkan Anwar dan pengikutnya begitu yakin bahawa beliau sudah didapati bersalah, sehingga memaksa mereka mengadakan kempen sedemikian rupa untuk terus mencetuskan huru-hara, serupa dengan apa yang berlaku pada tahun 1998 ketika Anwar berdepan kes serupa.

Kempen 901 bebaskan Anwar menampakkan bahawa para penyokong yang taksub kepada Anwar terus diperkudakan, sedangkan kes itu bersifat peribadi melibatkan Anwar dan Saiful dan yang tidak melibatkan kepentingan negara.

Melalui kempen itu telah jelas dan nyata bahawa PKR bukanlah berjuang untuk kepentingan rakyat, hanya bertujuan memastikan kedudukan ketua umum mereka terjamin.

Dapat dilihat bahawa para penyokong Anwar tidak mampu lagi berfikiran secara rasional dan tahu membezakan mana satu kepentingan individu dan yang mana kepentingan negara.

Di lain pihak mereka bermati-matian membela Anwar, namun pada masa yang sama mengenepikan hak Saiful. Di mana ketelusan perjuangan PKR?

Mereka perlu faham bahawa dalam hak perundangan, tak kira ketua pembangkang atau rakyat biasa, keserataan itu perlu difahami dan dipegang teguh oleh masyarakat.

No comments:

Blog Archive