Sunday, November 20, 2011

SUHAKAM tidak bertanggungjawab: Hisham

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein membidas Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia (Suhakam) yang disifatkannya sebagai tidak bertanggungjawab apabila mendesak supaya 13 individu yang ditahan di bawah ISA pada Isnin lepas dibebaskan.

Beliau berkata Suhakam tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan itu tanpa mengetahui tentang latar belakang dan fakta tentang semua mereka yang ditahan pihak berkuasa di Tawau, Sabah.

Sebelum ini Pengerusi Suhakam, Tan Sri Hasmy Agam menggesa KDN supaya membebaskan 13 individu yang ditahan itu.

Hishammuddin mempertikai kenyataan Suhakam dan menyifatkannya sebagai kenyataan yang tidak peka terhadap amanah yang diberikan oleh rakyat terhadap pemimpin negera untuk menjaga keselematan rakyat dan negara.

13 indvidu yang ditahan itu dilaporkan mempunyai simpanan senjata yang cukup lumayan dan mempunyai niat untuk melakukan hura hara dalam negara, lagipun mereka itu, tidak takut mati dan kononnya berjuang atas nama jihad.

Para individu yang ditahan di Tawau, Sabah itu dikatakan ada kaitan dengan kumpulan Darul Islam (DI) yang berpengkalan di Indonesia.

DI mempunyai sejarah perjuangan yang panjang di Indonesia termasuk semasa menentang Belanda. Selepas itu, kumpulan ini berafiliat dengan Parti Komunis Indonesia (PKI) pimpinan DN Aidit untuk meneggakan kerajaa Islam bagi Kepulauan Jawa dan sekitarnya.

No comments:

Blog Archive