Monday, September 19, 2011

Status Quo Politik Sabah sebelum PRU-12 perlu dipertahankan

Walaupun salah satu komponen BN-Sabah telah keluar BN Sabah selepas PRU-12 kerana akibat mendengar guruh di langit di sangka hujan akan turun, sepatutnya status quo politik di negeri di bawah bayu tersebut perlu dipertahankan.

BN-Sabah yang ditunjangi oleh Umno, dan turut diperkuat oleh PBS, UPKO, LDP dan MCA serta PBRS telah memperoleh kejayaan cemerlang untuk dua PRU berturut-turut perlu dipertahankan.

Walaupun parti Gerakan telah mengembangkan sayapnya di Sabah, namun parti itu tidak pernah bertanding di sebarang pilihanraya di Sabah.

Dua hari lalu, Datuk Gordon Leoang, Pengerusi Gerakan Sabah, menyuarakan akan mempertahankan kerusi Karamunting, yang mana asal kerusi tersebut adalah kerusi LDP, selain dua kerusi yang asalnya dimenangi melalui parti SAPP.

Semua rakyat tahu, bahawa jika bukan kerana melompat, parti Gerakan tidak mungkin mempunyai sebarang kerusi di DUN Sabah.

Jika sekiranya undang-undang anti lompat yang diperkenalkan sebelumnya tidak dibatal, maka parti Gerakan tidak mungkin mempunyai sebarang kerusi.

Sebagai penyokong BN, AYT merasakan adalah tidak gentlemen jika pucuk pimpinan BN, akan memberi laluan mudah kepada individu yang bertukar parti, walaupun ianya berlaku dalam keluarga BN sendiri. BN perlu ada disiplin dan peraturan yang perlu dipatuhi oleh semua.

Jika ADUN/MP BN boleh melompat dari satu parti ke parti lain, apa gunanya mempunyai gabungan antara parti-parti?

AYT yakin, pucuk pimpinan parti baik pusat mahupun negeri telah mengambil kira perasaan ahli-ahli parti komponen.

AYT bukanlah anti parti Gerakan, akan tetapi perlu juga diambilkira fakta yang membelakangi parti itu. Parti itu, sebelum PRU-12 menguasai Pulau Pinang, namun pada PRU-12 lalu, parti itu telah kalah teruk, termasuk Presidennya telah kalah.

Rakyat Pulau Pinang khasnya dan rakyat Semenanjung amnya telah menolak parti Gerakan. Kenapakah rakyat Sabah memberikan laluan mudah kepada parti yang telah ditolak?

Sabah bukan tempat untuk uji cuba. Sabah adalah untuk parti-parti yang masih mendapat sokongan rakyat.

Seharusnya dan satu kemestian, bahawa status quo tahun 2008, perlu dipertahankan demi kecemerlangan BN pada PRU-13 akan datang. Jangan cemari kombinasi yang terbukti telah berjaya. AYT rasa, Pengerusi BN Sabah- Datuk Seri Musa Aman akan sependapat.

No comments:

Blog Archive