Wednesday, August 24, 2011

Sodomi II:Disebalik pilihan Anwar-keterangan tidak bersumpah untuk membela dirinya

Apabila Anwar memilih keterangan tidak bersumpah untuk membela dirinya, yang mana pilihannya itu tidak boleh disoal balas oleh pendakawaraya, pencacai Anwar tidakpun mengeluarkan tomahan sebagai penakut; sebaliknya apabila DS Najib, Datin Rosmah, Tan Sri Musa Hassan Datuk Mohd Rodhwan, tidak mahu ditemubual-maka berbagai tomahan dilemparkan kepada mereka-mereka itu dan antaranya mereka itu semua penakut.

Rakyat sepatutnya boleh menilai bagaimana hiporitnya para pencacai Anwar termasuk para pemimpin politik dalam Pakatan Rakyat.

Anwar dalam proses membela dirinya mempunyai tiga pilihan:-

1) Memberi keterangan secara bersumpah di kandang saksi dan boleh disoal balas oleh pendakwaraya.

2) Memberi keterangan dengan tidak bersumpah di kandang tertuduh dan tidak boleh disoal balas oleh pendakwaraya.

3) Berdiam diri.

Disebabkan Anwar merasakan bahawa kejadian liwat itu berlaku, maka pilihan pertama tidak dipilihnya, atas sebab- jika itu menjadi pilihannya maka terlalu banyak rahsia akan terbongkar, termasuklah kata laluan MOHKTAR dan CIFUT (can I fuck you Today).

Sebenarnya jika Anwar mahu menjaga kredibiltinya, maka pilihan pertama seharusnya menjadi pilihannya, bukannya pilihan kedua, dimana menutup peluang pendakwaraya memlakukan soalan balas.

Benarlah pepatah mengatakan Berani kerana benar, takut kerana salah.

Tuduhan sodomi terhadap Anwar bermula apabila bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan membuat laporan polis pada 28 jun, 2008; dua hari selepas diliwat kali terakhir di sebuah Kondominium di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, Kuala Lumpur.

Akibat laporan polis yang dibuat oleh Saiful, Anwar sempat bersembunyi di Kedutaan Turki, Kuala Lumpur. Walau bagaimanapun, Anwar sempat masuk dalam lokap IPD Kuala Lumpur, pada 16 julai tahun yang sama.

Sejak laporan polis itu, Anwar termasuk keluarganya dan juga para penyokongnnya terus dihantui oleh bekas pembantu peribadinya itu.

Bagi menepis laporan Saiful tersebut, setiap hari Anwar serta ahli keluarga dan para penyokongnya terus-menerus mengatakan apa yang terjadi ke atasnya adalah fitnah serta konspirasi oleh pihak lawannya.

Sebenarnya ada berbagai cara dan kaedah yang boleh dilakukan oleh Anwar untuk membersihkan dirinya sekiranya apa yang berlaku ke atasnya satu fitnah, termasuklah bersumpah dengan nama Allah selain kaedah perundangan di mahkamah.

Akan tetapi Anwar tidak mahu menggunakan peluang yang ada sebaik mungkin. Sebaliknya mangsa yang diliwatnya dilihat lebih gentleman dan mendapat lebih kepercayaan masyarakat.

Mohd Saiful Bukhari dituduh melakukan fitnah ke atas Anwar. Akibat tidak tahan dengan tuduhan demi tuduhan yang dilemparkan terhadapnya dan ingin membuktikan beliau tidak bersalah , lantas Saiful bangkit mempertahankan dirinya dengan melakukan sumpah laknat.

Soal sumpah itu ada atau tidak ada dalam kaedah islam , itu soal lain, namun telah menjadi kebiasaan dan adat orang-orang melayu sekiranya dia dituduh melakukan perkara yang tidak dilakukannya , cara terbaik untuk menafikannya dan memberi keyakinan kepada masyarakat adalah dengan cara bersumpah, apatah lagi jika ianya berlaku kepada pemimpin anugerah tuhan seperti Anwar.

Dalam kes sodomi ini, sebenarnya Anwar tidak mahu mencari keadilan terhadap mangsa mahupun membersihkan dirinya, ini kerana sejak sodomi II di hibahkan ke mahkamah, lebih kurang 70 kali ditangguhkan oleh peguam-peguam Anwar sejak 18 Februari,2009.

Pelik bin ajaib juga yang berlaku dalam proses ini. Anwar dan peguam-peguamnya tidak mahu menggunakan proses tersebut sebaik mungkin untuk merungkaikan kebenaran kepada dirinya tetapi lebih kepada hendak bermain politik.

Apabila proses mahkmah berjalan selama lebih 3 tahun, akhirnya pada 16 Mei lalu, Hakim yang mendengar kes sodomi II ini, memutuskan bahawa pihak pendakwaan berjaya menimbulkan kes prima facie, dan mengarahkan Anwar membela dirinya.

Pembelaan Anwar bermula pada 22 Ogos, setelah tertangguh 2 kali. Dalam pembelaan Anwar itu, yang memakan masa 2 jam dengan ketebalan 32 muka surat dimana Anwar memilih bahasa inggeris, sebahagian besar isi kandungannya bukan pembelaan, akan tetapi tuduhan-tuduhan kepada pihak kerajaan termasuk hakim yang mendengar kes itu- Datuk Zabidin Mohd Diah.

Daripada keseluruhan ucapan Anwar itu, hanya dua perkara yang menjurus kepada membela dirinya- Dia berumur 60 tahun dan sudah tua, tidak mungkin boleh melakukan kekasaran terhadap pengadu yang berketinggian hampir 6 kaki dan masih muda, dan selain itu, pengadu mempunyai banyak peluang untuk lari daripada diliwat.

Selain itu, Anwar juga berkata bahawa pangadu membawa bersamanya KY Jelly semasa datang ke tempat kejadian, dan sempat duduk di kerusi berhadapannya dan minum bersama.

Apa yang ingin timbulkan dalam kenyataan ini, adalah mempersoalkan kenyataan Saiful, yang sebelum ini mengatakan rasa takut dan marah, apabila OKT meminta untuk meliwatnya melalui kata-kata Can I Fuck You Today.

Selain itu, Anwar juga mempertikai kenyataan Saiful semasa keterangannya di Mahkamah, bahawa kejadian liwat itu bukan atas sukarela, sebaliknya dipaksa oleh OKT.

Apapun, melalui kenyataan Anwar pada 22 Ogos lalu, mengakui adanya unsur liwat, tetapi bukan paksaan sebaliknya atas dasar kerelaan (kerana penggadu ada membawa cream pelicin-KY Jelly).

No comments:

Blog Archive