Sunday, June 12, 2011

Parti Pas: Sah sudah golongan ulama diketepikan-salah seorang mangsa-Dr Hassan Ali

Telah sah sudah-golongan ulama Pas telah diketepikan-salah seorang mangsa adalah Persurujaya Pas Selangor-Dr Hassan Ali. Selain Harun Taib juga ketepikan di Terengganu.

Pengumuman barisan Kabinet baru PAS dan negeri-negeri dibuat presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa kerja pusat kali pertama petang ini susulun muktamar tahunan minggu lalu.

Di Selangor, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Meru Dr Abd Rani Osman dilantik sebagai pesuruhjaya PAS yang baru menggantikan Datuk Dr Hasan Ali, yang merupakan Exco Kerajaan Negeri manakala di Terengganu Ahli Parlimen Kuala Terengganu Mohd Abdul Wahid Endut menggantikan Datuk Harun Taib.

Di Melaka, Adly Zahari dilantik sebagai pesuruhjaya PAS menggantikan Abdul Ghani Abd Rahman sementara di Negeri Sembilan, Adun Paroi Mohd Taufek Abd Ghani diangkat menerajui parti itu menggantikan Zulkefly Mohamad Omar dan di Sabah Aminuddin Ali pula dilantik pemimpin nombor satu negeri di bawah bayu itu menggantikan Muhamad Abdullah.

Pemilihan pusat PAS yang berlangsung 3 Jun lalu menyaksikan calon kalangan profesional mengatasi kumpulan ulama.

Ini termasuklah jawatan timbalan presiden, tiga kerusi naib presiden dan 12 daripada 18 kerusi jawatankuasa kerja pusat.

Pesuruhjaya PAS di negeri-negeri lain dikekalkan iaitu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (Kelantan), Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (Pahang), Abu Bakar Hussain (Perak), Datuk Seri Azizan Abdul Razak (Kedah), Salleh Man (Pulau Pinang), Hashim Jasin (Perlis), Mohd Nor Mohamad (Wilayah Persekutuan), Adam Ahid (Sarawak) dan Datuk Dr Mahfodz Mohamed (Johor).

Datuk Mustafa Ali kekal memegang jawatan setiausaha agung, buat penggal kedua sementara Tuan Ibrahim diangkat sebagai ketua penerangan yang baru menggantikan Idris Ahmad.

Mustafa akan dibantu tiga penolong setiausaha agung iaitu Datuk Takiyuddin Hassan, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dan Ahmad Sabki Yusuf.

Hadi berkata keputusan itu diputuskan sebulat suara dalam mesyuarat yang diadakan itu.

“Semua lantikan ini berkuat kuasa serta-merta dan setiausaha agung akan menghantar surat kepada mereka. Ia dibuat berdasarkan perlembagaan PAS di mana presiden boleh melantik jawatan tertentu dengan persetujuan jawatankuasa kerja pusat.

“Keputusan ini dicapai dalam mesyuarat jawatankuasa kerja PAS pusat kali pertama hari ini,” katanya.

Sementara itu, untuk jawatankuasa kerja PAS pusat yang dilantik ialah bekas timbalan presiden PAS Nasharudin Mat Isa, Idris, Asmuni Awie, Anuar Tahir, bekas menteri besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin, Zulkefly Mohammed Omar dan Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus menjadikan keseluruhan jawatan itu seramai 25 orang.

No comments:

Blog Archive