Thursday, June 23, 2011

Himpunan 9 Julai akan bertukar kah menjadi Himpunan People Power???

Tahun 1986 apabila isteri Ninoy Corazon Aquino turun ke jalan dengan simbol LABAN dan berjaya mengusir Marcos, sehinggakan gelombang itu dinamakan people power.

Mungkin itu yang ingin dicontohi oleh Himpunan Bersih, kerana mereka juga mengunakan warna kuning sebagai lambang, sepertimana digunakan oleh Corazon.

Malangnya, keadaan tahun 1986 yang berlaku di Filipina itu berbeza dengan keadaan negara kita. Di negara ini, seolah-olah kerajaan yang senantiasa berada dalam keadaan defensive menghadapi karenah pembangkang.

Kerajaan hanya mampu memberi amaran, kadang-kandang dengan mudah mengalah.

Di Filipina pada tahun 1986, semangat rakyatnya berkobar-kombar, akibat perintah ketenteraan yang diistiharkan oleh Marcos, berabad lamanya. Rakyat tiada peluang bersuara. Namun keadaan itu tidak berlaku di negara kita, pihak pembangkang di sini, jauh lebih lantang dibanding kerajaan yang memerintah.

Pihak pembangkang dengan bebas menaburkan berbagai fitnah yang berunsur hasutan, pembangkitan semangat perkauman, dan mempertikai anutan agama.

Di sini lah perbezaan antara apa yang berlaku di Filipina pada tahun 1986. Menjadikan Himpunan Bersih sebagai permulaan bagi People Power tidak akan berlaku di negara ini, kerana majoriti rakyat faham sitausi yang berlaku.

Rakyat faham bahawa kekacuan yang didalangi pihak Pembangkang terutama oleh Anwar Ibrahim adalah untuk mendapat kuasa bukan secara demokrasi, akan tetapi secara kekerasan.

Tuntutan Bersih agar pilihanraya Umum menggunakan dakwat kekal, minimum masa berkempen 21 hari bukanlah tuntutan yang perlu demonstarsi atau memorendum yang perlu diserahkan kepada SPB Agong.

Penggunaan dakwat kekal atau masa berkempen minimum 21 hari, bukanlah pra syarat pilihanraya yang adil dan memastikan kemenangan pembangkang. Kemenangan sesebuah parti dalam pilihanraya adalah terletak kepada senitmen dan persepsi rakyat kepada sesbuah parti itu. Ertinya, parti yang disukai rakyat itulah yang menang. Buktinya pada PRU-12 yang lalu, rakyat lebih suka kepada Pembangkang di negeri-negeri Pulau Pinang, Kedah, Perak, Selangor, Kelantan dan Wilayah Persekutuan, maka pembangkang menguasai negeri-negeri tersebut. Sebaliknya rakyat di Sarawak, Sabah, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang dan Terengganu, masih menyukai BN, maka BN menang di negeri-negeri tersebut.

Walaupun Himupunan Bersih2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai berjaya menyerahkan memorendum kepada SPB Agong, tidak semestinya rakyat majoriti akan berpihak kepada pembangkang pada PRU akan datang. Ada kemungkinan boleh berlaku, sepertimana PRU-2004, di mana BN menang dengan majoriti besar, walaupun pada tahun 1999, sokongan kepada BN agak lemah.

Himpunan Bersih2.0 hanya mainan Anwar untuk mengalih pandang isu peribadinya. AYT yakin, himpunan Bersih2.0 tidak menadapat sambutan rakyat sepertimana yang diharapkan oleh penganjur. Baik Pembangkang, Pemuda Umno atau Perkasa, tidak akan mampu menghimpun perserta yang diinginkan.

Bagi AYT, Himpunan pada hari itu hanya himpunan sia-sia dan membuang masa serta merugikan rakyat biasa.

No comments:

Blog Archive