Friday, June 17, 2011

Chua Soi Lek buat hal lagi

Selepas menghentam penamatan super subsidi terhadap nelayan C2, kini Chua mula mempertikai kualti pendidikan menengah negara.

Menurut Soi Lek yang juga Presiden MCA disebabkan kualiti pendidikan menurun, maka terlalu ramai pelajar mendapat keputusan cermerlang di peringkat SPM. Malangnya, kata Soi Lek, keputusan cemerlang itu tidak dapat diteruskan di peringkat universiti. Dasar kepada kenyatatan Soi lek itu, adalah masukkan daripada majikan, bahawa kualiti yang diharapkan dalam dunia pekerjaan tidak sesuai dengan latar belakang pelajar yang cemerlang itu.

Kecermelangan pelajar tergantung dua faktor- suasana pembelajaran yang kondusif dan tenaga pengajar yang mahir dan dedikasi. Apabila dua faktor ini berjalan seiringan, maka akan melahirkan para pelajar yang cemerlang. Mungkin di peringkat perguruan tinggi keadaan ini tidak berlaku, atas sebab pelajar tidak mampu menunjukkan bakat cemerlang mereka.

Salah satu contoh. Minggu lalu AYT sempat berbual dengan mantan cikgu saya di masa sekolah menengah. Beliau kini bergelar profisor di sebuah Universiti di Amerika. Beliau datang ke Sabah, mempunyai tugas sebagai penilai luar di bahagian matematik dan informasi Universiti Sabah (UMS).

Selepas melakukan penilaian- beliau merungut- sungguh sayang katanya-fasiliti yang ada semua canggih-namun aktiviti aplikasi terhadap teori yang diperolehi melalui kuliah, tidak dikembangkan semasa mahasiswa masih berstatus pelajar. Mahasiswa katanya hanya dibekalkan dengan teori daripada buku. Itu sebabnya katanya, apabila mereka tamat, mereka tidak mendapat apa-apa ilmu, kerana apa yang dipelajari secara teori hanya bertujuan untuk lulus peperiksaan.

Pelajar cemerlang di peringkat SPM pun, katanya tidak akan kemana-mana, jika proses pembelajaran di peringkat universiti tidak diubah.

Guru AYT itu, pernah bertugas di UITM, Shah Alam, selama dua tahun pada tahun 90an.

Berasaskan kepada komen guru AYT itu, kenyataan Soi lek itu, ada asasnya, namun tersalah serang, sebenarnya kualitipendidikan di peringkat sekolah menengah tidak menurun, namun proses pembelajaran di peringkat universitilah puncanya para graduan tidak berkualiti.

No comments:

Blog Archive