Sunday, May 29, 2011

Tembelang Wakil Rakyat Kota Belud terbongkar?

Musli Oli
Betulkah tuduhan Lim Kit Siang, MP Kota Belud tdk pernah walau sekali melawat Kg Tambatuon, sebelum dan selepas election walaupun cdgn pembinaan Empangan menjadi konteroversi? Tuduhan itu saya baca dalam twitter. Harap tuduhan LKS itu tak betul! Bagaimana pun kita harap DARD jawap? 7 hours ago via BlackBerry · Like ·

Dalam twitter atau FB bukan main sibuknya MPKotabelud bertegang urat dengan sesiapa dalam rangka meneggakkan kerajaan. Bermacam isu yang dibangkitkan-pasti MP itu dapat memberi jawaban dengan fakta. Namun kejuaraan MP itu terbongkar-apabila Penasehat DAP Lim Kit Siang membongkarnya melalui twitter-seperti tulisan saudara MO (dipetik).

Pada persidangan DUN awal bulan ini, ada sekumpulan yang mendakwa penduduk kampung Tambatuon melakukan tujuk perasaan secara aman dengan dibekalkan berbagai pelekat membantah pembangunan empangan di kampung tersebut.

Ekoran tujuk perasaan itu, Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Yahya Hussien berkata dalam dewan, bahawa pembangunan empangan itu masih dalam bentuk cadangan.

Sementera itu, Menteri Pelancongan Negeri Datuk Masidi Manjun pula berkata, sebenarnya tiadapun rancangan seumpama itu, kerana tiada sebarang kertas kabinet dibentangkan untuk pengetahuan kabinet negeri.

Isunya di sini- bukan lah mengenai bantahan pembangunan empangan di KG Tambatuon, tetapi isunya adalah- benarkah wakil rakyat yang mewakili Kota Belud tidak pernah melawat kampung kontraversi tersebut.

Jika lah wakil rakyat itu peka-sudah tentu acara turun padang telah diadakan untuk mengetahui kebenaran, janganlah sampai pembangkang yang memberi tahu rakyat-bahawa wakil rakyat tidak pernah melawat salah satu kampung yang terletak di kawasannya.

Akibat pembongkaran Lim Kit Siang ini, terbongkarlah siapa wakil rakyat yang berprofile tinggi itu.

Ini lah masalahnya, jika wakil rakyat yang dipilih bukan anak tempatan, akibatnya rakyat yang memilihnya diketepikan begitu sahaja. Satu perkara yang terlupa-sebenarnya rakyatlah sebagai boss kepada rakyat-kerana rakyatlah yang memberi status Yang Berhormat-namun, apa yang berlaku di Kampung kontraversi itu adalah salah satu "tips of iceberg".

No comments:

Blog Archive