Saturday, May 28, 2011

Nik Aziz tidak mahu masuk lubang yang sama untuk kedua kali

DENDAM Nik Aziz terhadap UMNO tidak pernah padam. Mungkin dendam itu akan dibawa sampai ke mati.

Nik Aziz memperlekeh pelawaan UMNO untuk berkerjasama, malah menganggap Umno kini telah tersepit, atas sebab itu mahu PAS menyelamatkan parti terbesar melayu itu.

Awal bulan ini di Terenggau, Presiden UMNO-DS Najib memberi saranan, agar PAS meninggalkan Pakatan, kalaupun tidak ingin bersama Umno, kerana Pas hanya menjadi kuda tunggangan DAP dalam gabungan tiga parti DAP-PAS-PKR.

Selepas itu, Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan dalam entri blog timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, perbincangan antara Umno dan PAS akan diteruskan demi perpaduan melayu.

PAS merasa mendapat angin selepas berjuang sejak tahun 1948, apabila segelintir ahli Umno keluar daripada parti itu untuk membentuk parti Pas pada PRU 2008, apabila parti itu mendapat 23 kerusi parlimen dan bersama DAP-PKR mampu menidakkan kuasa 2/3 BN dalam dewan rakyat.

Selepas kejayaan itu yang dikenal sebagai tsunami politik kepada BN, maka PAS terpenagruh dengan itizam Anwar untuk menawan Putrajaya untuk menjadikan mantan Perdana Menteri itu sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-7.

Pemimpin PAS terbayangkan akan menjadi Timbalan Perdana Menteri bergandingan dengan Lim Kit Siang. Pada ketika itu, Malaysia akan menyaksikan Tiga Timbalan Perdana Menteri, yang mana salah seorang mewakili Sabah dan Sarawak.

Pada ketika ini, adalah sukar memutuskan jarum yang tertanam pada benak pemimpin PAS yang telah ditanam Anwar, bahawa jika Pakatan menwawan putrajaya, maka salah satu Timbalan Perdana Menteri adalah daripada Parti Pas.

Dengan janji itu, adalah sukar bagi UMNO memujuk PAS keluar Pakatan, kerana jika Pas bekerjasama dengan UMNO pun, jawatan Timbalan Perdana Menteri tidak akan singgah pada parti itu.

Selain dendam kesumat Nik Aziz, jawatan dalam kerajaanlah salah satu matalamat parti itu.

No comments:

Blog Archive