Sunday, May 08, 2011

Moral Anwar: Wan Azizah dalam dilema

Wan Azizah berhadapan dengan peribahasa: Ditelan mati emak, diluah mati bapa; dalam menghadapi moral suaminya.

Walaupun Wan Azizah dalam hatinya-merasakan bahawa moral suaminya sangat buruk, namun beliau terpaksa mempertahankannya demi keutuhan politik golongan tertentu.

Sekiranya, Wan Azizah tidak terperangkap dengan keadaan politik, wanita mana mampu bertahan berhadapan dengan moral suami sedemikian.

Anwar sebelum ini disahkan sebagai Lelaki Y dalam perbicaraan meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan, dan 25 Mei merupakan hari penentuan, samada Anwar diminta untuk membela diri mengenai pertuduhan meliwat pembantunya tersebut pada 26 Jun 2008, di sebuah Kondominum di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, Kuala Lumpur.

Pada 21 Mac lalu satu lagi pendedahan mengenai moral Anwar diketahui umum, apabila trio Datuk T mendedahkan satu rakaman seks yang melibatkan Anwar dengan wanita muda cina.

Video seks selama 21 minit tersebut, telah dimuat turun oleh seseorang di laman Youtube pada 28 April. Pada 29 April, individu yang bertanggungjawab mendedahkan rakaman video seks Anwar tersebut- Eskay Abdullah-telah bersumpah laknat-mengatakan-bahawa lelaki dalam video tersebut adalah dirinya dan Anwar, dan pelaku seks tersebut adalah Anwar sendiri.

Setakat ini, Anwar hanya berdalih, bahawa lelaki tersebut bukanlah dirinya, kerana perut lelaki pelaku seks tersebut berperut buncit, sedangkan perutnya tidak buncit.

Anwar juga, sehingga kini belum berani bersumpah atau memberi kenyataan bahawa Eskay adalah pembohong dan video seks tersebut adalah fitnah; sebaliknya Anwar menghentam berbagai pihak termasuk DS Najib, Polis dan Hishamuddin, kononnya terlibat dalam pendedahan video seks tersebut untuk menguburkan kerjaya politiknya.

Melalui kenyataan Anwar, seolah-olah beliau mengaku bahawa pelaku dalam video seks tersebut adalah dirinya, atas sebab itu beliau menyalahkan mereka yang terlibat mendedahkan video tersebut.

Wan Azizah dalam menghadapi moralnya suaminya berada dipersimpangan jalan- memperatahankan keutuhan rumahtangga dan parti yang diketuainya atau menjaga maruah wanitanya. Nampaknya Wan Azizah memilih yang pertama, terpaksa menelan jadam dan duri. Apa kah percaturan Wan Azizah ini berbaloi? Hanya Wan Azizah sendiri yang mempunyai jawapannya.

No comments:

Blog Archive