Sunday, May 29, 2011

Antara air mani dan harga barang

Percaya atau tidak bahang kehidupan yang melanda rakyat negara ini, adalah menghadapi kenaikan harga barangan keperluan harian. Sementara tambahan pendapatan yang berupa gaji, masih pada peringkat yang sama, kenaikan harga mengakibatkan pendapatan mengecil.

Walaupun kerajaan menangguhkan kenaikan harga minyak RON95, diesel dan gas, namun harga barangan tetap naik.

Pada Jumaat, Majlis Ekonomi Negara telah bersetuju agar tarif litrik dinaikkan, walaupun kerajaan masih menelitinya. Di jadualkan, menteri yang bertanggungawab mengenai tarif litrik akan menguraikan strata tarif litrik pada minggu depan.

Di kampung-kampung atau di kedai-kedai kopi di pekan-pekan kecil, ramai rakyat yang mempersendakan keadaan ini, sambil berkata-kerajaan BN hanya sibuk dengan air mani, bukan sibuk mengenai mencari sumber ekonomi baru sebagai perantara, agar "money" untuk rakyat bertambah.

PEMANDU kata orang kampung, walaupun mereka kurang arif mengenai peranan agensi yang diketuai oleh Idris Jala itu, hanya sibuk mengenai subsidi, potong subsidi adalah cara perekonomian negara untuk bersaing. Memang kerajaan, terpaksa menanggung berbilion riggit setiap tahun untuk subsidi, namun rakyat juga bertanya-sementara subsidi terus dibayar, namun harga barangan selain yang dikawal terus meningkat.Apa kah pemberian subsidi tidak mampu mengawal harga barangan?

Kerajaan mesti mengkaji fenomina ini, mungkin mekanisme pemberian subsidi tidak sesuai atau berlakunya keteresan?

Pihak pembangkang menggunakan kenaikan harga barangan yang tidak terkawal sebagai senjata politik, mereka ke kampung-kampung, yang tradisinya penyokong BN, mereka menabur berbagai umpan dengan justifikasi yang menyakinkan; bahawa kerajaan BN sudah tidak mampu mengurus negara, kerana itu beban kehidupan terus melanda rakyat. Kata mereka harga barangan terus meningkat, namun sumber pendapatan dalam keadaan kenaikan yang zero.

Pembangkang menuding jari kepada kehidupan wakil rakyat BN, yang hidup serba mewah, rumah besar, kereta banyak, namun rakyat dibiarkan menderita. Malah kata mereka, walaupun harga beras menigkat kepada RM100 sekilogram, wakil rakyat BN masih hidup mewah seperti biasa, demikian juga harga minyak naik sehingga RM100/liter, wakil rakyat BN, tetap akan hidup mewah-ini lah propaganda pembangkang, di kawasan-kawasan tradisi BN. Jangan perkecil propaganda ini, ianya bisa membunuh BN pada PRU-13 akan datang.

Dalam pilihanraya, yang penting memenanginya, bukan cara permainan yang dimainkan sebelum pilihanraya. Permainan kini, tiada isu lain terhadap pembangkang, hanya isu air mani; sementara Pembangkang terlalu banyak isu yang mampu mereka lontarkan kepada BN. Memang cara mudah- Pembangkang hanya boleh membangkang, bagi pembangkang, tiada kerja BN sebagai kerajaan yang betul, semuanya salah. Namun cara pembangkang menaikkan isu dengan justifikasi yang menyakinkan, boleh menukar pendirian para pengundi.

BN-jangan berharap dapat mendapat undian daripada penyokong pembangkang-yang memang sudah menjadi pembangkang, BN hanya mampu menarik semula penyokong BN yang melakukan protes pada PRU 2008, itu sahaja yang BN mampu buat.

Selain itu, BN mungkin boleh menarik para pengundi baru, mungkin!- sebab semalam dalam perjumpaan sejuta belia di Putrajaya-belia berikrar mempertahankan Putrajaya!!

Persoalannya-apakah para belia itu, mewakili persepsi belia seluruh negara?

No comments:

Blog Archive