Wednesday, April 13, 2011

Benarkah Taib liabilti BN Sarawak?

Pihak pembangkang telah memfokuskan serangan terhadap Taib selama PRN Sarawak. Selain melalui ceramah, bantuan internet dan suara Sarawak yang dikendalikan oleh ipar Brown-mantan Perdana Menteri British, banyak mendedahkan mengenai pribadai dan kepimpinan Taib.

Dua hari lalu, Pembangkang mencabar Taib agar meletakkan jawatan serta merta, ekoran kenyataan Najib, bahawa Ketua Menteri Sarawak itu akan melepaskan jawatannya selepas PRN Sarawak, jika rakyat memberi mandat semula kepada BN untuk memerintah.

Bahang pilihanraya kali ini sungguh menyengat para pemimpin BN pusat, dengan melihat sambutan yang diberikan kepada ceramah-ceramah Pakatan, terutama di kawasan bandar. Dengan melihat situasi itu, DS Najib tiada pilihan terpaksa berkampung di bumi kenyalang sejak Sabtu dan berakhir pada Jumaat, sehari sebelum hari penentuan.

Ada yang melihat bahawa jika banyak kerusi BN terlepas kepada Pakatan, penyebabnya adalah faktor Taib; ada juga yang mengatakan bahawa faktornya adalah-Apabila Najib memberi bola tanggung kepada Pembangkang dalam soal pengunduran Taib.

Menurut pengamatan AYT, juru kempen BN terbawa-bawa kepada isu yang di bawa oleh pembangkang, sehingga terkeluar kepada strategi pilihanraya yang telah dirancang sebelum pembubaran DUN Sarawak.

Bagi AYT, jikapun BN Sarawak banyak kehilangan kerusi selain faktor Taib, tetapi juga gerakan kempen Pakatan kali ini lebih tersusun dan mengena.

No comments:

Blog Archive