Monday, March 14, 2011

Sodomi II: Apa kah mahkamah putuskan supaya Anwar beri DNA??

Perbicaraan pada Jumaat cukup hangat, di mana Karpal sempat mempersoal kreadibilti IO Jude.

Dalam perbicaraan pada hariJumaat lalu, terdedah bahawa IO sebenarnya telah mengambil keterangan daripada isteri Perdana Menteri, Datin Rosmah Mansor mengenai dakwaan, kononya Saiful ada bertemu Rosmah, sebelum membuat laporan pada 28 Jun,2008 bahawa dia diliwat oleh Anwar kali terakhir pada 26 Jun,2008; di sebuah Kondominum, di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara.

Walau bagaimanapun, keterangan daripada Rosmah tersebut, belum dikemukakan kepada mahkamah.

Pada perbicaraan itu juga, pendakwa yang diketuai oleh Peguam Cara II Negara, Datuk Yusof Zainal Abdien, memohon kepada mahkamah agar menilai semula keputusan perbicaraan dalam perbicaraan mengenai barang bukti yang diperoleh daripada lokap, di mana Anwar direman pada 16 julai, 2009. Selain itu, Yusof juga meminta mahkamah agar memerintahkan Anwar memberikan sampel DNAnya secara sukarela, untuk tujuan pemadanan DNA untuk mengetahui identiti lelaki Y yang dijumpai pada anus Saiful.

Untuk tujuan itu, maka mahkamah menyambung perbicaraan pada hari Isnin (hari ini) untuk tujuan penghujahan antara dua pihak, yakni pendakwaan dan pembelaan berhubung permohonan pihak pendakawaan tersebut.

Yang pasti kes Sodomi II semakin hampir dipenghujungnya. Yang memperlahan keputusan hakim adalah masalah remeh, tetapi pada hakikatnya satu dunia telah tahu siapa identiti lelaki Y.

No comments:

Blog Archive