Friday, August 27, 2010

LDP-Sabah jadi duri dalam daging kepada Musa Aman

Apa yang tidak kena dengan parti LDP dan Musa Aman? Tahun lepas hubungan antara parti itu dan ketua menteri Sabah tersebut menghangat apabila parti itu menimbulkan isu jawatan Timbalan Ketua Menteri kuota Cina dalam kabinet negeri, di mana pada masa itu masih disandang oleh Raymond Tan mantan Timbalan Presdien Parti SAPP.

SAPP adalah komponen BN-Sabah yang telah keluar daripada Parti itu selepas PRU-12 kerana kononya telah hilang keyakinan kepada kepimpinan Tun Abdullah Badawi sebagai Perdana Menteri.

Ekoran kritikan pedas kepada Musa Aman, maka dalam rombakan kabinet negeri, Musa melantik Naib Presdien LDP sebagai Timbalan Ketua Menteri kuota Cina, sambil mengekalkan Raymond Tan sebagai anggota jemaah menteri. Raymond Tan akhirnya menyertai parti Gerakan.

Selepas sahaja PRU-12, suara parti LDP-Sabah, komponen tertua BN-Sabah seolah-olah tidak sebulu lagi dengan Musa Aman. Kritikan-kritikan yang dibawa parti itu terutama oleh Timbalan Presdiennya terhadap Musa Aman, tidak kendur-kendur.

Pada setiap kesempatan, Timbalan Presdien parti itu Chin Su Pin (bukan wakil rakyat) akan membawa isu-isu yang menyakitkan Musa Aman.

Semalam, Timbalan Presdien LDP itu mengeluarkan kenyataan bahawa LDP tidak mungkin lagi dapat berkerjasama dengan Musa Aman, namun tetap menyokong Umno di bawah kepimpinan Datuk Najib Razak.

Dalam mesyuarat BN-Sabah Rabu Chin Sui Pin yang diberi peluang mengemuka masalah-masalah yang perlu diberi perhatian oleh BN, sebaliknya membawa isu MAZU-Dewa Laut setinngi 36 meter di Kudat-Sabah, di mana pembinaan dewa laut itu telah ditolak oleh kerajaan negeri.

Bagi AYT, implikasi perbalahan antara LDP dan Musa Aman akan berakibat buruk kepada kemampuan BN-Sabah dalam pilihanraya umum akan datang.

BN-Sabah yang telah dicanang oleh Perdana Menteri sebagai SIMPANAN TETAP BN akan musnah, jika perbalahan antara komponen BN-Sabah dan Musa Aman berterusan.

Walaupun LDP adalah komponen kecil dalam BN-Sabah, namun sokongan akar umbi kepada parti itu tidak boleh diabaikan. Perjuangan Parti itu senantiasa konsisten dari dulu hingga sekarang.

Semalam Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman melahirkan rasa kecewa dengan tindakan Parti Liberal Demokratik (LDP) yang masih terbawa-bawa dengan isu pembinaan patung dewa Mazu dengan membangkitkannya dalam mesyuarat BN baru-baru ini walaupun perkara itu telahpun diselesaikan di mahkamah.

"Sebagai pemimpin BN, kita seharusnya hadir ke mesyuarat dengan niat yang baik dan dengan tujuan untuk mengutamakan kepentingan rakyat dan bukannya kepentingan individu," katanya kepada pemberita selepas mengagihkan sumbangan hari raya kepada anggota pasukan beruniform di Kota Kinabalu semalam.

Musa, yang juga pengerusi BN Sabah, mengulas kenyataan timbalan presiden LDP Chin Su Phin semalam bahawa parti itu tidak lagi dapat bekerjasama dengan beliau tetapi akan terus menyokong dan bekerjasama dengan Umno.

Musa berkata mesyuarat BN itu amat berhasil dan dijalankan dalam suasana mesra.

"Kebanyakan pemimpin menyuarakan pendapat mereka mengenai isu kepentingan rakyat seperti dalam soal tanah dan isu pendatang," katanya.

Musa berkata kes mengenai patung Mazu itu telah diselesaikan di peringkat mahkamah tertinggi di negara ini.

Pada 26 Julai lalu, mahkamah persekutuan di Putrajaya menolak permohonan bekas ketua menteri Sabah Tan Sri Chong Kah Kiat yang juga bekas presiden LDP, untuk merayu terhadap keputusan kerajaan negeri menarik balik keputusan membenarkan patung Mazu (dewa laut) setinggi 36 meter dibina di Kudat.

No comments:

Blog Archive