Tuesday, August 17, 2010

Hanya belasah melayu maka MCA tetap kekal relevan

MCA kini senada dengan parti DAP. Membelasah melayu adalah agenda utama parti itu untuk kekal relevan kepada kaum cina.

Kini MCA bersaing untuk mendapat sokongan kaum cina. Keputusan PRU-12 lalu, MCA nampak, apabila agenda utama DAP membelasah melayu, maka DAP hampir menyapu bersih kerusi kawasan cina.

MCA lupa bahawa MCA dan DAP berlainan ideologi. DAP bersama Pakatan, manakala MCA bersama BN.

Presiden MCA melakukan kesilapan besar apabila mengambil jalan senada dengan DAP. Walaupun senada kaum cina tahu betul, bahawa MCA dan DAP adalah tidak sama.

AYT tidak yakin bahawa kaum cina akan kembali kepada MCA hanya kerana mengikuti tindak tanduk DAP. Chua Soi Lek tersilap langkah.

Parti melayu dalam hal ini Umno dimana sejak awal kemerdekaan berganding bahu dengan MCA, kini mula curiga kepada kesetiaan parti cina itu.

Dua orang pemimpin utama Umno yakni Timbalan presiden(Muhyiddin Yassin) dan Naib presiden (Hishammuddin Hussien) telah memperingkatkan Chua agar jangan melakukan tuntutan yang mengundang kemarahan kaum lain terutama melayu/bumiputera.

Apapun alasan Chua, hak melayu tidak boleh dipertikai kerana ianya sudah termaktub dalam perlembagaan negara melalui artikel 153.

Apa sangat penyakit melayu/bumiputera ini? sehinggakan hak mereka dipertikai dan menjadi alasan kepada kemunduran ekonomi negara?

Tahun 80-an hingga tahun 2005 lebih 20 tahun, ekonomi negara begitu pesat sekali, sehingga Anwar pernah menulis, bahawa Malaysia akan muncul sebagai naga ekonomi asia.Bukan kah pada masa-masa itu hak-hak melayu/bumiputera adalah tetap sama.

Jangan lah kerana kaum sendiri menolak kerana faktor sentimen perkauman, maka asas perjuangan yang telah lama sebati diubah demi mengikuti rentak parti yang dari awal-awal lagi menunggu merosakkan kontrak sosial yang telah diasaskan oleh pemimpin terdahulu.

Kepada MCA tindak tanduk anda belum terlambat. Tiada kaedah lain kah menarik sokongan kaum cina selain daripada membelasah kaum melayu/bumiputera?

Terlalu banyak jalan untuk sampai ke satu destinasi, biarlah jalan itu jauh tetapi jalan itu selamat dan tidak berperiuk api.

Jalan dekat melalui membelasah melayu, akan mengundang padah yang amat dahsyat. Pertimbangkan lah.

No comments:

Blog Archive