Sunday, August 29, 2010

Gerangan siapa kah yang Salleh maksudkan bersekongkol dengan LDP itu?

Datuk Salleh tidak akan tergamak mendedahkan bahawa LDP dan pihak tertentu bersekongkol menjatuhkan Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman; jika mantan ketua menteri itu tidak mempunyai maklumat yang sahih.

Timbalan pengerusi umno negeri itu mendakwa semalam, bahawa kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan presiden LDP yang menyerang Musa Aman secara peribadi merupakan sebahagian daripada plot menjatuhkan Musa Aman.

Komplot menjatuhkan Musa Aman tersebut termasuklah menyingkirkan Ketua Menteri Sabah tersebut daripada jawatan Pengerusi BN-Sabah.

Menurut Salleh, kumpulan yang diketuai oleh LDP tersebut meminta Pengerusi BN; Datuk Seri Najib Razak agar supaya Musa Aman disingkir daripada jawatan Pengerusi BN negeri Sabah, sebagai prasyarat sokongan mereka kepada BN.

Siapa kah pemimpin tertentu yang bersekongkol dengan LDP tersebut? AYT yakin dan sangat yakin Salleh dan Musa Aman mengetuainya.

Tetapi yang membuatkan AYT sangat terkilan adalah peranan Setiausaha BN Sabah-Datuk Rahman Dahlan; kenapa kah keadaan ini boleh berlaku? kenapa kah tidak dirungkai terlebih dahulu, sebelum ianya meletup! Sebagai pemimpin yang menjaga urusetia, sepatutnya jalinan antara komponen BN perlu diselaraskan demi perpaduan dan keutuhan parti-parti komponen termasuk para pemimpinnya.

Keadaan ini mungkin berlaku kemungkinan jalianan kerjsama yang sepatutnya disusun dengan baik oleh pihak urusetia BN tidak berjalan sepertimana yang diinginkan.

Akibat daripada kelemahan dipihak urusetia BN tersebut maka melalui perkembangan terbaru ini, BN Sabah yang sebelum ini cukup tenang; sehinggakan dicanangkan oleh Najib sendiri sebagai Fixed Deposit BN kini harapan itu kemungkinan akan berkicai ekoran perkembangan terkini politik Sabah.

Sebelum ini, Presiden UPKO mengeluarkan kenyataan bahawa Umno tidak serius dalam memprkasakan 1Malaysia tajaan Najib. Ekoran kenyataan tersebut,Umno Sabah juga merasa terkilan dan tidak dapat menerima kenyataan tersebut.

Yang menjadi pertanyaan adalah, kenapa sejak akhir-akhir ini para pemimpin komponen BN-Sabah dengan mudah menyatakan bahawa mereka tidak dapat lagi menerima kepimpinan Musa Aman? Pendedahan Salleh semalam merupakan bukti nyata, bahawa memang ada komplot menjatuhkan Musa Aman.

Musa Aman adalah pemimpin yang mengetuai PRU-12 Sabah dimana pada PRU tersebut, BN hampir menyapu semua kerusi yang ditandingi.

Selepas PRU tersebut, parti komponen Sabah, yakni SAPP telah awal-awal keluar daripada BN, tetapi penyebab kepada keluarnya SAPP adalah parti itu telah kehilangan keyakinan kepada kepimpinan perdana menteri masa itu; Tun Abdullah Badawi.

Melalui perkembangan terbaru ini pula, parti LDP yang merupakan komponen BN Sabah yang tertua, mengatakan bahawa parti itu tidak dapat berkerjasama dengan Musa Aman aka telah kehilangan kepercayaan kepada Ketua Menteri Sabah tersebut.

Apakah melalui kenyatataan-kenyataan pedas ini merupakan petanda bahawa LDP akan keluar daripada BN-Sabah? atau kah akan ada tikam belakang, sama dengan tindakan PBS pada tahun 1990?

Apa pun para pemimpin Sabah khasnya Umno terutama Musa Aman dan Timbalannya dalam parti perlu membuat analisa dengan mendalam sekali agar supaya peristiwa 1990 berulang. Jika peristiwa 1990 berulang, maka ertinya kemenangan percuma diberikan kepada parti yang menikam belakang. Fikir-fikirkan lah.

No comments:

Blog Archive