Saturday, January 30, 2010

Anwar Tambah Pening! Pening! Zahrin- Bayan Baru Pulau Pinang Pula Buat Hal

Anwar bertambah pening. Ahad lalu Yb Azan letak jawatan sebagai timbalan pengerusi PKR Pahang. Sebab-sebab yang diberikan, dia hilang kepercayaan kepada pimpinan PKR Negeri.

Minggu lalu juga orang kepercayaan Anwar, Khalid Ibrahim yang juga MB Selangor kehilangan bertaut dalam arena politik, apabila Cabang PKR Kuala Selangor yang diketuainya lumpuh, ekoran keluar beramai-ramainya Ahli jawatankuasa cabang tersebut. Khalid Ibrahim memberi respon kepada keluarnya AJK Cabang PKR tersebut dengan mengumumkan pembahagian geran tanah kepada 6,000 keluarga di DUN Ijok yang diwakilinya.Tujuan Khalid agar pengundi di situ terus mengundi dia jika ada pilihanraya.

Minggu lalu juga, Zulkefli Nordin Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu dibidas Anwar sebagai seorang pelampau. Zul-kulim akan dihadapkan kepada lembaga displin parti kerana membuat laporan polis terhadap Khalid Samad Ahli Parlimen PAS bagi kawasan Shah Alam. (Nota: Khalid Samad digantung keahliannya oleh partinya sendiri selama 6 bulan. Atas penggantungan tersebut dengan sendirinya juga tugasnya sebagai pesuruhjaya Pas Shah Alam tergantung).

Sudah lah Anwar pening dengan kes meliwat Saiful yang akan dibicarakan di mahkamah pada 2 Februari ini, permohonannya  untuk mendapatkan bukti-bukti telah ditolak pagi jumaat oleh mahkamah.

Kebingungan Anwar bertambah lagi apabila mantan Pengerusi PKR Pulau Pinang Datuk Zaharin Mohd Hassim (Digantikan oleh Dr Mansor Osman sebaik sahaja orang kuat Anwar ini menang PRK Pematang Pasir)membuat kenyataan keras terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng (orang Melaka) menyamakan ketua menteri itu sebagai komunis,diktator dan cauvinis.

Zaharin yang juga merupakan ahli parlimen Bayan Baru Malah turut menegaskan, bahawa pakatan pembangkang itu harus berhenti bertolak ansur dengan pemimpin dari Melaka terbabit yang gagal melaksanakan janji-janji mereka yang 'ditabur' pada pilihan raya umum lalu.

Bekas ketua perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu memberitahu, Lim menjadi bebanan kepada PR Pulau Pinang jika dia terus memerintah dengan gaya diktatornya sambil berkata beliau bukan menyerang DAP, .

"Lim tidak gemar dikritik. Beliau juga melabel mereka yang mengkritiknya sebagai ejen Barisan Nasional, malah rakan-rakan DAP juga tidak boleh membantah jika beliau membuat sesuatu keputusan,” dakwanya.

Zahrain berkata antara janji-janji manis pilihan raya itu adalah pilihan raya majlis tempatan dan sistem tender terbuka.

Katanya, Lim keberatan untuk menjalankan pilihan raya peringkat pihak berkuasa tempatan itu kerana ia mungkin akan mengurangkan kuasanya.

"Dia yang juga berjanji untuk menjalankan sistem tender terbuka tetapi apa yang dilakukannya sekarang lebih teruk dari Barisan Nasional (BN) kerana dia sendiri yang mempengerusikan lembaga tender.

"Semasa Barisan Nasional memerintah, pemilihan lebih telus dan seimbang kerana pengerusi akan dilantik daripada kakitangan awam," katanya.

Tambahnya, beliau akan dituduh ejen kepada Umno jika mengkritik pemimpin nombor satu negeri ini.

"Saya sudah tentu bukan ejen Umno. Saya tidak mahu melihat PR melupakan janji-janjinya kepada rakyat,"

"Ia amat memalukan apabila projek-projek dianugerahklan kepada kroni," katanya.

Zahrain berkata, Lim tidak sesuai sebagai Ketua Menteri kerana beliau bukan dari kalangan rakyat tempatan dan tidak memahami tentang sentimen tempatan.

"Beliau juga gagal membawa pelabur luar walaupun telah ke seluruh dunia untuk menarik pelabur. Pengundi tahu, rakyat Pulau Pinang sangat teliti dengan perkembangan ekonomi," katanya.

Dalam pada itu beliau mempersoalkan, satu pertiga daripada ucapan Lim ketika konvensyen PR dibuat dalam bahasa Mandarin.

Sebagai seorang pemimpin dalam PR, dia seharusnya menghormati setiap bangsa dan berucap dalam bahasa yang difahami pada setiap majlisnya, katanya.

Serangan oleh Zahrain ini menyusul sebaik Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin tidak sependapat dengan parti dalam isu kalimah Allah.

No comments:

Blog Archive