Wednesday, July 22, 2009

Umno bukan Syarikat: Baru saya tahu !!!

Timbalan pengerusi Umno Sabah, Datuk Salleh Said mengatakan bahawa Umno bukan syarikat, kerana ianya hanya merupakan pertubuhan siasa, yang hanya berjuang untuk agama, bangsa dan negara.

Dalam ucapannya semasa merasmikan bengkel anjuran Umno bahagian Sepanggar,Kota Kinabalu pada 19 Julai lalu, menlontarkan idea "cuba pejamkan mata, dan bayangkan bahawa Umno itu bukan parti kerajaan- apakan jadi pada Umno ?). Jika idea ini lah benar-benar ada pada seluruh peringkat ahli, Umno.. adalah pasti..umno langsung tidak bermasalah di mata rakyat. Akan tetapi, Umno yang kita tahu bukan demikian.

Tidak ada sesiapapun yang mengatakan bahawa Umno itu syarikat, agensi kerajaan,kementerian,akan tetapi, umno itu sendiri dikelilingi oleh syarikat-syarikat, di dukung oleh syarikat-syarikat malah ada yang mensyarikatkan Umno.

Dahulu sebelum merdeka, memang benar bahawa pemimpin Umno itu adalah seperti ahli biasa yang ada pada hari ini, tidak berduit, akan tetapi, pada pasca merdeka ini, coba cari mana pemimpin Umno yang tidak berduit.

Parti mendukung sementara penyokong, menyokong para pemimpinnya untuk menjadi kaya raya, dan tinggal di singgahsana seperti maharaja, sedangkan para ahli yang mendukung nya tetap sahaja jadi ulun dan orang suruhan. Berlainan dengan syarikat, apabila syarikat maju dan mendapat keuntungan, para pekerja akan mendapat habuan naik gaji serta bonus tahunan dan habuan-habuan lain.

Semasa majlis itu lagi Datuk Salleh melontarkan definisi temuannya bahawa minda itu sukar di bentuk dan diubah, lontaran idea ini saya tidak berapa dapat memahaminya, mungkin dalam pengertian,bahawa ahli-ahli Umno di minta terus berjuang untuk melonjak pemimpin dalam hal ini nahkoda tanpa pamreh. Memgubah minda para ahli dari yang ingin balasan kerana berjuang kepada perjuangan yang iklas tanpa ganjaran atau pesangon, kerana Umno itu BUKAN SYARIKAT.

No comments:

Blog Archive