Friday, July 10, 2009

Isu Para Bloger Kota Belud

Isu para bloger Kota Belud terutama yang berkait dengan perkampungan masyarakat Irranun menarik untuk di tulis. Setelah mengikuti tulisan para bloger ini dan maklumat lapangan, saya juga ikut menulis mengenainya.

1.Bermula dengan jalanraya yang baru dinaik taraf di Rampayan Ulu, secara fizikalnya memang saya tahu, kerana saya bermastautin di kampung itu. Jalan raya itu di bangun pada tahun 2006 dan siap pada Oktober 2008. Jalan raya sepanjang 2km itu di bangun pada jalan lama dengan sedikit pengubahsuaian dan pelurusan. Namun, mungkin kerana kerja-kerja yang maha kelamkabut, maka foundation jalan raya itu kurang diperhatikan, terutama kandungan batu kisar, kerana itu belumpun setahun keadaan jalan raya itu terpaksa ditampal sana sini, kerana terjadinya lubang-lubang kecil. Namun pada masa kini, jalan raya itu sudah elok dan di dua belah bahu jalan telah di semen (bukan aspal) untuk mencegah pergerakan aspal baik ke kiri atau pun ke kanan. Para penduduk kg Rampayan sangat berterima kasih kepada Kementerian Pembangunan Luar Bandar Persekutuan kerana akhirnya penantian kampung mendapatkan jalan raya beraspal tertunaikan setelah menunggu lebih 50 tahun.

2. Isu pemilikan tanah kampung di Tandu Magarang dan Lok Padang, telah menjadi tanya orang kampung bagaimana Datuk Yahya Lampung boleh memilki tanah seluas 900 ekar, dan individu tertentu memilki beratus ekar di situ, sedangkan orang-orang kampung yang tidak bertanah di ketepikan permohonan mereka. Yang cukup menjadi tanda besar lagi, begitu mudah bagi kawasan-kawasan rezab itu menjadi geran, sedangkan tapak-tapak rumah penduduk yang telah mendiami kampung itu sejak zaman british, geran tapak rumahpun belum dikeluarkan oleh jabatan tanah, walaupun permohonan di kemukakan sekian lama.

3. Status tanah rezab Kampung Pintasan. Saya terlalu ingat semasa saya bersekolah di Kampung Tamau, saya juga terlibat meneroka tanah-tanah di Kampung Pintasan itu melalui penanaman padi. Akan tetapi, misi yang berlainan, ayahanda saya terpaksa melepaskan bendang sawahnya kepada penduduk muda agar bendang tersebut menjadi produktif. Tanah rezab pintasan itu, menurut ceritanya adalah untuk padang ragut, bagi kampung-kampung di sekitarnya, akan tetapi pada awal tahun 70-an, jumlah lembu dan kerbau yang amat berkurangan, maka penduduk kampung Tamau, Lilud serta Mibpulu, merasakan membiarkan tanah rezab itu sebagai tapak lalang, maka adalah lebih baik diusahakan menjadi produktif. Bermulalah migarsi penduduk kampung ke tanah "Rejab" dengan membina pondok-pondok untuk berteduh di siang hari, akan tetapi bermalam di rumah asal pada waktu malam. Hasil usaha para penduduk, tanah rejab yang tadinya dipenuhi oleh lautan rumput rumpai telah menjadi bendang yang produktif.

4. Pada tahun 80-an apabila saya balik dari luar negara, dalam selang waktu 10 tahun, saya amat terkejut, bahawa tanah rejab itu telah menjadi perkampungan dan namanya telah berubah kepada kampung Pintasan. Pada zaman kerajaan Parti berjaya, kebanyakan penduduk di situ berganding bahu dengan pendatang asing bertanam tembikai dan usaha ini hingga kini masih berterusan walaupun bilangannya telah berkurangan dengan drastiknya. Pada masa itu, kampung Pintasan ini mempuyai kolam udang yang diusahakan oleh Aquabayu sdn bhd, walaupun peternakan udang itu di tutup pada awal tahun 90-an, kerana tidak produktif. Akibat penutupan kilang udang itu, maka kawasan tanah yang diberikan kepada syarikat Aquabayu telah berpindah milik, kerana syarikat itu telah menjual tanah miliknya kepada penduduk kampung. Telah difahamkan juga, bahawa hampir 1000 ekar tanah di situ telah menjadi milik syarikat besar yang tersenarai di bursa saham kuala Lumpur, selain itu, tapak untuk kegunaan angkatan tentera juga telah diluluskan.

5. Kerana menurut sejarah yang dibuat oleh kerajaan british, bahawa kawasan tanah rejab itu adalah untuk tanah rejab (uraian yang jelas oleh sdr Azrone), maka ulasan mengenainya saya tidak panjangkan.

6. Isu tanah rejab kampung Pintasan ini menjadi panas, kerana rancangan kerajaan untuk memajukan kawasan itu melalui projek agropolitan. Tidak diketahui, kenapakah isu tanah rejab ini tiba-tiba mejadi panas sehinggakan penduduk Kg Labuan dan Kg Wakap menunjuk perasaan secara aman,kerana menunut hak tanah mereka. Penduduk ke dua-dua kampung itu bertindak sehingga melibatkan SPRM, Suhakam dan pihak polis. Tidak dapat dipastikan, apakah status tanah sebenar tanah rejab yang menjadi rebutan ini, apakah memang hak penduduk ataukah hak kerajaan. Jika tanah rejab itu memang telah diberikan kepada penduduk, kerajaan juga masih ada hak untuk melucutkannya, kerana demi kepentingan rakyat yang benar-benar memerlukannya, akan tetapi jika tanah itu masih hak kerajaan, maka tiada isu yang perlu dipersoalkan.

7. Isu yang terlepas pandang juga adalah isu tanah rejab kampung Tawadakan, yang telah hilang kerana berubah status. Di fahamkan bahawa tapak SMK Taun Gusi dan SK Kesapang serta tapak kilang padi individu tertentu bersebelahan sungai Kg Tawadakan adalah tanah rejab untuk penduduk kampung Tawadakan. Akan tetapi, penduduk kampung Tawadakan tidak dapat berbuat apa-apa mengenai pertukaran status ini, kerana kuasa bargin tidak mereka miliki.

8. Isu pembinaan SK Tamau yang terlambat penyiapannya. Di khabarkan, bahawa kelambatan penyiapan sekolah ini kerana ke tidak mampuan kontarktor dalam segi kewangan. Pembinaan sekolah adalah tanggungjawab kerajaan persekutuan, dalam hal ini diwakili oleh jabatan pelajaran negeri. Pihak wakil rakyat walaupun boleh membuat pemantauan, akan tetapi kuasa sepenuhnya adalah pada kerajaan persekutuan. Kelambatan ini, adalah keselipan memilih kontraktor, kerana pihak pemberi tender tidak mengenal pasti kewibawaan kontraktor.

9. Projek Jelapang Padi yang diumumkan baru-baru ini yang akan menelan kos sebanyak 1000 juta ringgit untuk tempoh masa 5 tahun. Dalam segi jumlah memang jumlah ini cukup besar, akan tetapi, apakah benar-benar jumlah wang sebesar ini akan mengalir kepada penduduk Kota Belud atau kah kepada kontraktor-kontraktor pelaksana.

No comments:

Blog Archive