Wednesday, April 22, 2009

Pernahkah Kenderaan Anda Disaman DBKK

Seperti telah dirancang, sebaik sahaja seluruh kotak lentak kenderaan penuh, para penguatkuasa DBKK secara serentak dengan buku saman di gengaman memulakan kerja-kerja menyaman. Penguatkuasa ini secara rutin mejalankan aktiviti ini saban hari kecuali kelepasan am. Apabila sahaja masa makan tengah hari tiba, pasti mana-mana kenderaan yang tidak terletak di tempat meletak kenderaan yang dikhaskan pasti disaman. Yang anehnya, semasa kerja-kerja menyaman ini, arus atau jumlah kenderaan yang lalulalang telah lengang, sebabnya para pemandu berhenti sejenak untuk mengalas perut, yang semimangnya perlu untuk menambah energi tubuh yang telah habis digunakan seawal pagi lagi.

Yang aneh lagi, jika para pemandu mula beredar yang selalunya mengakibatkan kesesakan, para penguatkuasa ini tidak ternampak langsung, memperlancar arus lalu lintas akibat kenderaan berhenti berganding dengan pemandu ada dalam kenderaan.

Asas menyaman bagi kenderaan jika semua keperluan Jabatan Pengakutan Jalan (JPJ) dipenuhi, adalah jika kenderaan itu diletakan menghalang lalu lintas, sehingga arus lalu lintas tertanggu. Malangnya asas bagi penguatkuasa DBKK menyaman bukan berpaksikan kepada asas ini, sebaliknya berpaksikan kepada kotak yang telah digaris agar supaya tikit syarikat yang diberi konsesi mengurus letak kenderaan dapat diletakan dicermin setiap kenderaan

No comments:

Blog Archive