Wednesday, April 22, 2009

Penganguran

Jumlah penganggur di negara kita cukup banyak, walaupun data sebenar saya tidak miliki. Pernyataan ini ada benarnya jika kita mengambil kira data rawak yang dapat di lihat melalui tempat membelah belah, kedai-kedai internet, restoran-restoran, terminal-terminal bas, warung-warung di kampung-kampung dan tempat berkumpul anak-anak muda yang berusia produktif. Yang menyokong handaian ini adalah dengan mengambilkira masa berkerja yang biasa di negara kita dimana ada yang bermula seawal 7 pagi hingga ke jam 6 petang., walaupun ada yang berkerja mendapat giliran di sebelah malam hingga ke pagi. Data rawak yang dapat dilihat pada masa-masa ini, jumlah rakyat yang berusia produktif terlihat pada tempat-tempat yang disebutkan di atas cukup ketara jumlahnya.
Kemudian apabila kita berkesempatan berjalan-jalan di pedesaan, kita dapat menyaksikan luasnya tanah-tanah yang menganggur tidak bertanaman produktif sebaliknya ditumbuhi oleh rumput rumpai yang tidak berkepentingan kepada keperluan manusia.
Akhir-akhir ini, banyak terpampang di surat-surat khabar, ramainya para pekerja yang terpaksa diberhentikan kerana akibat kemelesatan ekonomi dunia, sehinggakan tenaga manusia kurang diperlukan, kerana kerja-kerja yang menggunakan tenaga manusia semakin menyusut
.
Kerajaan terpaksa membentangkan pakej berjumlah RM 67 bilion untuk meransang ekonomi bagi menghadapi merundumnya ekonomi dunia. Persoalannya sekarang apakah pakej ini ada kena mengena dengan penghapusan pengangguran atau paling tidak memperkecil jumlah pengangguran baik dalam bentuk manusiawi atau harta tuhan yang dikurniakan kepada kita, yakni tanah-tanah menganggur.

No comments:

Blog Archive