Thursday, April 23, 2009

Cerita-cerita

Orang politik di mana-mana saja suka bercakap politik. Sebabnya itulah kerjaya mereka. Demikian juga pelajar yang minat belajar, di mana-mana suka bercelotah tentang pelajaran. Orang bisnes juga demikian, di mana-mana suka bercakap tentang bisnes. Anak-anak yang suka main game di internet atau permainan video, juga tidak ketinggalan bercakap mengenai permainan terkini dan cd-cd yang telah beredar.
Apabila kita merupakan salah satu daripada kelompok ini, maka apabila kita kebetulan tersempak dengan minat yang sama, maka kenal atau tidak kenal dengan dengan kelompok yang berlain, ada saja cara untuk menyampuk. Manakala, apabila kita terserempak dengan kelompok yang tidak sama minat dengan kita, betapa riuh rendahnya kelompok yang berceloteh tentang minatnya, meskipun ada ruang untuk menyampuk,ruang dan peluang itu biasanya kita tidak pergunakan, malah sebaliknya kita merasa bosan, jelak dan terganggu.
Kerana itu, apabila kita perhatikan masyarakat kita, seolah-olah masyarakat kita hidup berkelompok. Atas sebab itulah, bagi penyatuan dan kebersamaan telah tertubuh berbagai-bagai persatuan apakah pertubuhan yang berorentasi politik maupun bukan. Tujuannya tiada lain, hanya mempertemukan kelompok-kelompok yang berbeda ini di bawah satu bumbung.
Kerajaan umpamanya mengujudkan berbagai agensi atau jabatan dan menamakannya dengan berbagai nama,tujuannya tiada lain yakni mengurus karenah berbagai kelompok masyarakat ini.
BPR, kini MACC, mengurus orang-orang atau individu yang salah laku rasuah atau salah guna kuasa, PDRM, mengurus perkara-perkara yang bercanggah dengan ketenteraman masyarakat, Angkatan Tentera Malaysia, mengurus tentang keselamatan negara daripada ancaman luar, Jabatan Imigresen.mengurus keluar masuknya orang-orang ke dalam dan keluar daripada negara., sehinggalah kepada penguatkuasa tempatan yang mengurus letak-letak kereta di pekan-pekan maupun bandar dan tidak ketinggalan JKKK di pedesaan.
Di persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah yang berakhir kelmarin secara panjang lebar isu JKKK ini diterangkan, demikian juga di Negeri Perak isu JKKK jadi perhatian surat-surat khabar aliran perdana.
Kerana keinginan dan kecenderungan berkelompok ini, maka Perdana Menteri terpaksa mengumumkan penarikan balik keperluan 30% ekuiti bumiputera dalam 27 sektor demi menarik pelabur katanya.
Rupanya hidup berkelompok lebih banyak membawa kebaikan daripada keburukan, kerana itulah asas mengurangkan hidup berkelompok seperti dasar sebelum ini, yakni apa-apa syarikat yang beroperasi di negara ini sekurang-kurangnya mempunyai 30% ekuiti bumiputera terpaksa diubah.

No comments:

Blog Archive