Wednesday, October 06, 2010

PRK Galas: Pertempuran BN-PR bermula menjelang PRU-13 bagi kawasan Melayu

Majoriti pengundi di kawasan N-45 Galas terdiri daripada seramai kira-kira 6,200 pengundi Melayu, diikuti 2,000 Orang Asal, 1,900 pengundi Cina dan juga India (170).

PRK Galas akan berlangsung pada 4 November depan jika ada pertandingan, sementara penamaan calon akan diadakan pada 26 Oktober ini.

Ramai penganalis politik mengatakan bahawa PRK itu adalah pertembungan antara BN-PR dalam kawasan majoriti melayu sebelum PRU-13.

Parti mana mendapat sokongan melayu pada PRK kali ini, boleh dikatakan sebagai kayu pengukur bagi parti masing-masing.

BN dalam meneruskan memontem Tanjung Pinang, telah mencadangkan agar wakil rakyat Gua Musang sendiri menjadi Pengarah pilihanraya kecil ini. Perkembangan ini menukar tradisi BN, bahawa setiap kali ada PRK, maka TPM lah menjadi pengarah pilihanraya.

BN juga dikatakan akan mencadangkan KULI sebagai calon, walaupun pihak Pakatan mengatakan bahawa cadangan BN itu sebenarnya menghina pemimpin veteran tersebut.

Pakatan terutama PAS telah maklum, bahawa jika KULI diletakkan sebagai calon, maka keadaan seperti Tanjung Pinang, Negeri Sembilan akan berulang. Pada PRK Tanjung Pinang Oktober tahun lalu, Tan Sri Isa Samad menang bergaya dengan majoriti yang belum pernah diperolehi oleh mana-mana calon BN sebelumnya di kawasan tersebut.

Penamaan calon telahpun ditetapkan, hari pengundian telah pun ditetapkan. Bahagian Umno Gua Musang telahpun bermesyuarat sebentar tadi. Gerakan pilihanraya BN- PRK Galas akan dilancarkan pada 13 Oktober. Namun yang membimbangkan pendidikan KULI yang belum diumumkan.

PRK N-45 Galas adalah PRK ke 12 kali selepas PRU-12 tahun 2008. Dun Galas kosong, ekoran kematian ADUNnya daripada Pas Che Hashim Sulima (46) pada 27 September lalu kerana kanser kolon.

Pada PRU-12 Che Hashim mengalahkan calon BN-Saufi Deraman dengan kelebihan undi 646. Calon Pas itu mendapat 4,399 undi manakala Saufi ADUN bertahan mendapat 3,753 undi.

Kekalahan BN pada masa itu kerana, undi melayu telah berpecah dua, sementara undi cina sebahagian besarnya mengundi Pakatan.

Pada PRK kali ini BN hanya boleh bersandar pada pengundi Melayu, pengundi cina-apapun janji yang akan ditaburkan oleh BN, tidak akan mampu memalingkan pendidirian mereka.

Pada PRK kali ini, kita akan menyaksikan bahawa pengundi cina akan tetap mengundi Pakatan. Namun juga, apa yang ingin dilihat sejauh mana Melayu kembali kepada BN?

No comments:

Blog Archive