Latest News

Pengeritik Najib- PM itu Perlu Didakwa Di Mahkamah

BAGI pengeritik Dato Seri Najib Razak, apa kah wang derma 2.6bilion dan wang RM42juta daripada SRC International dan wang RM4bilion yang dipinjamkan kepada SRC International tidak menepati keperluan undang-undang bagi maksud pendakwaan seperimana kenyataan Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali , bukan penting dan perlu diambilkira, apa yang mustahak DS Najib wajib didakwa di mahkamah. Apa kah kemudiannya, mahkamah mendapati, tiada kes, tidak menjadi soal, kerana apa yang mereka mahu adalah melihat PM ke-6 itu digari dan hadir di mahkamah sebagai Orang Kena Tuduh (OKT). Pengeritik Najib, tidak mengambilkira, apakah kemudiannya, pihak mahkamah mendapati tiada kes, dan pihak pendakwa dicap menyalah gunakan proses mahkamah.

Dalam negara seperti Malaysia, di mana Peguam Negara diberi kuasa melalui Artikel 145(3) Perlembangaan Persekutuan mempunyai bidang kuasa berasaskan budibicaranya, apa kah suatu siasatan jenayah mempunyai merit berasaskan undang-undang untuk dikemukakan ke mahkamah bagi maksud pendakwaan. 

Apa yang cuba diputar belit oleh pihak pengeritik Peguam Negara kerana mendapati tiga kertas siasatan SPRM terhadap tiga isu yang dikaitkan dengan Perdana Menteri tiada kes untuk tujuan pendakwaan, kononnya beliau menyalahgunakan kuasa, hanya semata-mata menguatkuasakan fungsinya sebagai Peguam Negara, sesuai dengan Perlembagaan Negara.

Mereka yang tidak puas hati terhadap keputusan Peguam Negara itu, cuba menjadi peguam negara, kerana mempertikaikan keputusan seseorang yang dilantik ke jawatan itu, sesuai dengan kepakaran dan pengetahuan undang-undangnya. Mereka itu, menunjukan lebih pakar melihat undang-undang daripada seseorang yang telah dilantik ke jawatan itu. Sebenarnya, isunya bukan kerana peguam negara memutuskan No Further Action (NFA) berkaitan 3 kertas siasatan, kerana memangnya tiada kes yang mengundang pendakwaan. Apa yang mereka (pengeritik) mahu apapun alasan, DS Najib Razak wajib dihadapkan ke mahkamah.FULLSTOP!!!!.

Kehendak pengeritik DS Najib itu berkaitan dengan tiga isu itu, sama dengan desakan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir agar Perdana Menteri meletakan jawatan, walaupun tuduhan yang dialamatkan kepada PM ke-6 itu hanya rekaan semata-mata hanya bertujuan agar DS Najib meletakan jawatan.

Terlihat betul, reaksi para pengeritik DS Najib, apabila Peguam Negara menzahirkan keputusan melalui 4 halaman berkaitan tiga kertas siasatan SPRM yang dikemukan kepada Peguam Negara untuk keputusan undang-undang, mereka-mereka itu mempersoalkan keputusan itu, sedangkan mereka itu tahu benar, bahawa sejak azali lagi, Peguam Negaralah yang membuat keputusan, apa kah sesuatu siasatan itu mempunyai kekuatan undang-undang bagi maksud pendakwaan. Melalui tindakan mereka itu, bukan sahaja menunjukkan bahawa memperlekeh Peguam Negara, akan tetapi menjurus kepada tindakan penghinaan, kepada seorang penjawat awam yang diamanahkan menguatkuasakan undang-undang.

Para pengeritik Tan Sri Apandi Ali, perlu menyelusuri beberapa kes berprofile tinggi yang dihadapkan di mahkamah sebelum ini, di mana masa dan tenaga dihabiskan di mahkamah, namun akhirnya NO CASE. Mungkin kah mereka itu mahu Apandi Ali menjadi sebahagian daripada tindakan gagal itu!!!! kerana keputusan yang tidak 'becus" sehingga menghabiskan wang rakyat, melalui pendakwaan di mana fakta atau bukti-bukti yang tidak kukuh!!!. Fikir-fikir kan lah.

5 Responses to "Pengeritik Najib- PM itu Perlu Didakwa Di Mahkamah"

Anonymous said...

Najib kalau layan puak2 madey dan PR abis lah pakai kena letak jawatan..serah diri dekat polis.. then masuk lokap secara sukarela.. baru puak2 jahat itu akan seronok.

Berilah pemutihan atau pemulihan mcm mana atas isu apa sekali pun melainkan mereka2 ini mesti ditangkap dan di dakwa dengan sabotaj fitnah.. jika PM Najib mahu selamatkan kepimpinan.

Paling utama tangkap dulu 3 ekor bloggers serangkai ejen pemfitnah besar dlm list pro-BN dan kemudian siasatan dana yg di perolehi untuk melancarkan gerakan menjatuhkan Najib sejak 2 tahun lepas.

rasanya jika Polis berani tangkap mahadey.. banyak pembohongan akan terbongkar.

Najib mesti tegas dan jangan melayan lagi puak2 ini. Pecat segera Mukhriz dan bersihkan UMNO dari parasit.

Anonymous said...

kerja pemakan dedak ni amat busuk hati perut..

mereka terus berusaha spy najib mesti didakwa!
kerja mereka ialah merancang dgn kekuatan dlaman sprm najib mesti ditumbngkn
soal najib ada kes atau tak itu hanya kosmetik. yg penting najib mesti tumbng

selagi najib xtumbng legasi mamak ytl vincen tan akan berkubur. kekayaan negara tk dpt lg nk dirompak.

jika najib tumbng ditgn puak pemakan dedak expired ini (gabungan madey dan ejen2 Pr)..maka bala besarlah buat negara krn jgn harap lg pm selepas Najib akn boleh tdbir negara dgn bebas melainkan menjadi proksi dan telunjuk puak2 rejim pemakan dedak xpired ini. merek tak ramai tp dana wang besar yg mereka ada memperlihatkan kekuasaan mereka

Allah Maha KUasa. semoga hancurlah puak2 ini. Semoga PM Najib dlm peliharaan Allah SWT. Jika Keluarga Mulia Saud Almarhum Sheikh Abdullah Saud boleh lembut hati pd Najib.. maka jelaslah pewaris Kota Suci itu menjelaskan Najib manusia yg baik.

Hanya syaitan2 kt sini yg mengelupor kepanasan bahan api neraka!

Anonymous said...

Bah. 1:

OI si HIPOKRIT SPRM (yg. patut diSIASAT PDRM; takkanlah PEKERJA JPA dari SPRM ni KEBAL undg-undg pula) - lu boleh pula KERJASAMA dgn. Transparancy InternationalBANGKAI BABI-si-PERASUAH no ! Termasuk dlm. menganjurkan seminar 'anti-rasuah' antarabangsa (kononnya) sampaikan Pres. ZIONISBANGKAI BABI-TI ni boleh MENGHINA YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu kita di NEGARA ISLAM berdaulat kita ini! Bahkan, aku telah buat REPOT POLIS pun ke atas SPRM HIPOKRIT ini kerana isu-isu ini! Lihat juga si BETINA BINI GILA BABI dan BANGANG mcm. LEMBU, yg. begitu KEJI menghina YAB PM kita dan pikiaq dia begitu BERKUASA sbb. Jawatan JANTAN LAKI dia – apa KEJADAHnya ni?! Lihat di di - http://khairulryezal.blogspot.my/2016/01/wajarkah-isteri-pegawai-tinggi-sprm.html , Wajarkah Isteri Pegawai Tinggi SPRM Mencampuri Urusan Suaminya Dan Sebarkan Maklumat Di Facebook? January 27, 2016!

Lihat betapa HIPOKRIT, PENIPU, KELAKAQ dan DAJALnya si TIZionis-KEPARAT yg, diTAJA si PENGGANAS/PERASUAH no-1-DUNIA iaitu Soros-NED/CIA-MOSSAD-sy.-sy Korporat mega Barat/Zionis; utk. MENGGULINGkan pemimpin-pemimpin [terutamanya yg. BUMIPUTERA (INDIGENOUS/NATIVE) atau Islam] serta Kerajan-Kerajan 'Dunia Ketiga' yg. diBENCI depa termasuk Malaysia, Rusia, China, Bolivia dan Venezuela cthnya!

Sebab itu patutnya TI ini diHARAMkan bawah Akta TERORISMA - lihat di http://spectrezine.org/transparency-international ,Transparency International, January 12, 2011; Steve McGiffen: Steve McGiffen is Spectrezine’s editor and a professor of international relations at the American Graduate School in Paris:

....TI is, however, not an effective instrument for dealing with corruption. It invariably – and by open policy – seeks out corruption in state bodies and political parties and ignores or downplays the corporate-led corruption which is a problem of at least equal proportions.

….For TI, corruption is a largely third world or transition economy phenomenon and governments such as those of the Netherlands, the UK and the US are almost by definition no part of this problem. Corruption is in addition repeatedly associated with public bodies and public ownership, to the extent that makes TI part of the campaign to discredit these things led by the CIA daughter body the National Endowment for Democracy (NED) and related US groups.

TI takes an absolutist line on corruption which does not question the word’s definition… TI also falsely associates parliamentary democracy with an absence of corruption and the ‘free market’ with both.

TI uses extremely flawed means of measuring the problem of corruption. Its main instrument, the Corruption Perceptions Index (CPI) , is not a measure of corruption at all, but of the perceptions of foreign business people and professionals. This is an inherently conservative group and one which has a clear interest in the investment opportunities which will follow on the privatisation of economic sectors or companies, or the deregulation of trade or capital movements. ……

None of these instruments, which also include the Bribe Payers Index (BPI) and the Global Corruption Report , would be given a passing grade in a first year university course on the use of stats in social sciences……

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Bah. 2: Ini patut juga diBACA oleh si Awani-BernamaBANGANG-PEMUJA-TI & si DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey tu!

(Sambungan dari http://spectrezine.org/transparency-international ,Transparency International, di atas)

Yet the failure to tackle corporate corruption is not simply a matter of flawed instruments. It is actual TI policy!....

The real reason is quite clearly connected to its funding sources, which include major corporations, western governments and organisations such as the Ford Foundation and the Open Society Foundation which have a clear right-wing agenda. …..

Internally, TI is an elitist organisation whose structures of governance are undemocratic and anything but transparent. Decisions taken by its deliberative bodies are routinely ignored by its leadership. (6)….

…..the Ford Foundation has well-documented links to the CIA. The biggest source of funds amongst foundations, however, is George Soros’s Open Society Institute, which also has a clear right-wing agenda. Soros himself, moreover, was in 2002 convicted by a French court of insider trading fourteen years previously.

Some national TI groups receive extensive funding from the NED, including one of its four core institutes, the US Chamber of Commerce affiliate the Center for International Private Enterprise. Local ‘chapters’ also receive funding from Shell, a corporation which is a byword for corruption. KPMG Netherlands finances TI’s international secretariat, while KPMG Germany audits its budget. Their affiliate in the US settled out of court an audit fraud charge at a cost of $22 million. Many of TI’s corporate donors have been upbraided for fraud or failure to conform to company law in the US and elsewhere. Some, such as Vivendi, have repeatedly been hauled up for various forms of corruption. (7)

All of this makes unsurprising the best documented case of TI’s right-wing political agenda: Venezuela. As documented in The Guardian in May, 2008, TI made entirely false allegations against Venezuela’s state-owned oil company. (8) What makes this especially unsurprising is not merely the fact that TI’s funders include major oil companies Shell and Exxon Mobil, as well as the US government, but the dominance of anti-government activists in the leadership of TI Venezuela...TI continues to assist the international and national opposition media to produce anti-government propaganda......

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Ỳg patut didakwa dimahkamah ialah madey, kroni2, dan macai2 kerana jenayah fitnah dan cuba menjatuhkan pemimpin yg dipilih oleh rakyat secara demkrkasi selaras dengan undang2 negara. Mereka inilah juga penyamun wang rakyat yg sebenar.

Blog Archive