Tuesday, January 20, 2015

Siapa Anwar Berbanding Daim?

SIASATAN badan pencegah rasuah Malaysia keatas Tun Daim seawal tahun1996 lagi dan mendapati TIADA sebarang bukti yang menjurus kepada unsur unsur rasuah di sebalik kekayaan yang di miliki nya.

Fakta yang tidak di ketahui ramai ialah sewaktu Anwar sibuk berdemonstrasi menentang kerajaan pada tahun 70 an, Tun Daim telah pun menjadi pemilik kepada dua buah bank tempatan iaitu Malaysian French Bank dan UMBC yang di lepaskan nya sebelum beliau menjawat jawatan Menteri Kewangan pada tahun 1984.

Bagi yang faham selok belok perbankan ianya adalah suatu perniagaan yang memerlukan modal yang besar tetapi boleh mendatangkan keuntungan dalam jangka waktu yang singkat serta mampu berkembang dengan cepat. Cuba kita kira berapa ramai Melayu yang memiliki bank pada tahun 70 an dan 80 an?. Dan cuba lihat betapa kayanya Tan Sri Azman Hashim yang cuma memiliki sebuah bank iaitu Arab Malaysian?

Seperkara lagi, kebanyakan bank bank yang di milki oleh Tun Daim selepas persaraan nya adalah di LUARNEGARA. Setakat ini Tun Daim memiliki 59 cawangan International Bank of Commerce (ICB) di Indonesia, 23 cawangan di Africa dan 9 cawangan di Timur Eropah. Tun Daim juga menguasai ICB Financial Group Holdings Ltd. (ICB) yang memiliki dan menguruskan bank komersial di 12 buah negara termasuk di Asia, Afrika dan Eropah Timur.

Dan ini bagi BO adalah suatu PENCAPAIAN yang patut kita BANGGAKAN kerana hakikat nya bukan mudah untuk bersaing di peringkat global terutama dalam industri perbankan. Tun Daim secara tak langsung dah menaikan taraf Melayu dari bangsa yang suka MEMINJAM kepada bangsa yang dah mampu MEMBERI PINJAMAN.

Yang patut kita HAIRAN dan RAGUI ialah bagaimana seorang individu seperti Anwar Ibrahim yang tidak mempunyai apa apa perniagaan mahupun pengalaman dalam apa jua bentuk perniagaan selain dari RETORIK POLITIK mampu memiliki kekayaan yang begitu luarbiasa bagi membiayai gerakan politik nya sejak 15 tahun yang lalu.

Yang patut di siasat oleh SPRM ialah KEUNTUNGAN yang di buat oleh Anwar melalui syarikat Abrar Discount yang di uruskan oleh anak didiknya Wan Hasni dan Rahim Ghouse semasa serangan matawang ringgit pada tahun 1997. Kalau Azman Hashim dan Rashid Hussain boleh untung berbillion masa tu, berapa pulak keuntungan Anwar sebagai Menteri Kewangan yang mengawal Bank Negara ketika tu? ( Sumber daripada FB BO)

1 comment:

anakmalaysia said...

Good article..well written

Blog Archive