Tuesday, September 23, 2014

Apa Kah Azmin Ali MB kepada Selangor atau Anwar?

DALAM masa 100 hari apa kah Azmin Ali yang dilantik pada Selasa sebagai MB Selangor yang ke-15 merupakan MB kepada Negeri Selangor atau Anwar akan terlihat.

Dalam 100 hari bakal diketahui apakah hubungannya dengan pihak Sultan seperti yang dilakukan Khaild, kerana sebagai MB Azmin mengangkat sumpah kesetian kepasa Sultan, negeri dan rakyat Selangor; bukannya kesetian kepada pemimpin parti atau parti.

Kegagalan Wan Azizah mendapat perkenan kerana Presiden PKR itu awal-awal lagi mengaku bakal dikawal oleh pihak lain jika sekiranya beliau berjaya menduduki kerusi panas MB Selangor.

Khalid selepas dilantik sebagai MB dan mengangat sumpah, beliau benar-benar menjalankan tugas sesuai dengan sumpahnya, atas sebab itulah Anwar tidak senang dan mahukan beliau diganti.

Azmin dilantik sebagai MB Selangor pada selesa, akhirnya kemahuan beliau menduduki jawatan itu bermula sejak tahun 2008 akhirnya tercapai.

Dalam proses hingga sampainya Azmin menduduki jawatan itu, memang satu perancangan tersembunyi Anwar; memang Anwar dari dahulu mahukan Azmin menduduki jawatan itu; namun dalam kalangan PKR dan DAP serta PAS ramai yang tidak bersetuju dengan Timbalan Presiden PKR itu; namun sejak kemelut MB Selangor bermula, akhirnya Pas memberi sokongan kepada Azmin, kerana dalam semua ADUN PKR, hanya Azmin yang dilihat masih mempunyai sifat kemelayuan dan condong kepada agama islam.

Dalam merealisasikan agar Azmin dilantik sebagai MB, Anwar perlukan jalan berliku, bermula dengan Langkah Kajang- Berkeras melantik isterinya sebagai MB, namun dalam masa yang sama, Wan Azizah bertindak yang membawa kepada kecurigaan pihak istana, seperti kenyataan sanggup jadi boneka; Anwar sanggup berbuat tindakan "derhaka" dengan tidak mengindahkan permintaan Sultan agar menghantar 3 nama untuk proses pemilihan MB.

Anwar tahu, menjatuhkan Khalid bukan mudah, walaupun mantan MB itu tiada kedudukan dalam parti. Menamakan Azmin sebagai pengganti khalid tidak akan kesampaian, atas sebab itu Anwar mempergunakan isterinya untuk menjatuhkan Khalid, inilah yang tidak terbaca oleh sebahagian besar pemimpin PKR dan DAP sendiri; dan pada awalnya Pas, tetapi akhirnya Pas tersedar itu, atas sebab pada mesyuarat CWC Pas pada 17 Ogos, parti itu turut menamakan Azmin sebagai alternatif kepada Wan Azizah.

Azmin telah mengangkat sumpah, awal-awal Pas telah mengucapkan tahniah, namun DAP belum lagi kedengaran. Satu keadaan yang mencurigakan, bahawa dalam majlis mengangkat sumpah pagi tadi, tiada kelihatan wakil-wakil rakyat daripada DAP, kecuali Sepekaer DUN Hannah Yeoh.

3 comments:

Strategi Perang : Strategi #1 Bahagian 1 said...

Permulaan kerajaan baru Selanor.Semoga mengekalkan prestasi TSKI.

Anonymous said...

Haiyaaaa....Anuwar still can remote Azmin maaaaa....suddenly I remembered TiVolli Vilaa !

Anonymous said...

Amat bodoh lah sesiapa yang berfikir yang Azmin menjadi MB untuk Selangor. Masa akan membuktikan bahawa Azmin adalah MB untuk Anwar. Kenapa? Azmin bercita-cita menjadi PM Malaysia selepas Anwar.

Blog Archive