Friday, August 15, 2014

Krisis Perak Tahun 2009- Akhirnya Keputusan Almarhum Sultan Azlan Shah Terbukti Betul

JIKA dahulu, DAP menentang, malah menderhaka kepada Almarhum Sultan Azlan shah kerana melantik BN memerintah Perak pada tahun 2009, apabila Kerajaan Nizar Jamaluddin kehilangan sokongan majoriti di DUN Perak; kini terbukti keputusan baginda adalah betul. Ikuti kenyataan mantan Speaker DUN Selangor dan Exco yang dipecat disini

Berbagai pihak dalam PKR dan DAP mendesak Khalid meletakan jawatan, dengan dakwaan bahawa beliau tidak lagi mendapat sokongan majoriti DUN Selangor. Pada Khamis, Wan Azizah mendakwa mempunyai sokongan 30 ADUN daripada 56 ADUN Selangor. Sokongan itu diperolehi daripada 15 ADUN DAP, 13 ADUN PKR dan dua ADUN Pas. Walaubagaimanapun, kedudukan Dua ADUN Pas Saari Sungip Hulu Kelang dan Hasrul Baharuddin Morib masih belum jelas, atas sebab partinya memberi tempoh masa 24 jam untuk menarik sokongan yang diberikan kepada Wan Azizah yang dikatakan dizahirkan melalui surat akuan bersumpah.

Desakan agar Sultan Selangor melantik Wan Azizah sebagai MB Selangor masih belum tuntas, atas sebab status dua ADUN Pas masih belum jelas. Keputusan muktamad mengenainya akan diketahui pada 17 Ogos.

No comments:

Blog Archive