Friday, July 18, 2014

MH17: Askar Pro Russia Mengaku Tembak Jatuh Pesawat Malang Itu

Askar pro- Russia mengaku menembak jatuh pesawat Penerbangan Malaysia MH17 yang membawa 283 penumpang dan 15 krew yang berlepas daripada Amesterdam Belanda menuju Kuala Lumpur di ruang udara antara Ukraine dan Russia, kira-kira 3.36 pagi waktu Malaysia pada Jumaat. Fakta yang menyokong kepada pengakuan itu, apabila satu perbualan telepon berjaya dipintas sebaik sahaja pesawat itu ditembak jatuh antara komander askar pro Russia dengan pihak persisik negara Putin itu.

Kini, Pertubuhan Bangsa-Bangsa bersatu meminta satu siastan terperinci. 

Dalam perkembangan lain, Presiden Ukraine dan Presiden Russia saling salah menyalahkan satu sama lain; namun yang pasti pesawat Malaysia menjadi korban bersama penumpangnya.

MAS sedang memulihkan imejnya ekoran kehilangan MH370 pada pagi 8 Mac lalu bersama 239 penumpang termasuk krew di mana sehingga kini hilang misteri. Dengan berlakunya ditembak jatuhnya MH17, nampaknya usaha MAS itu bedepan dengan halangan yang sangat berat.

Memang sesuatu yang malang, bagi MAS, kata peribahasa sudah jatuh ditimpa tangga pula.

Askar pro Russia mendakwa bahawa pesawat malang itu membawa alat pengintip, jika tidak mengapa melalui kawasan yang sedang bergolak. Namun dakwaan itu, hanya alasan semata-mata memandangkan kemalangan sudahpun berlaku.

Memang kawasan itu diistiharkan secara sepihak oleh askar pro Russia sebagai ruang udara yang dilarang untuk dilalui, namun menurut MAS, laluan itu dikatakan selamat oleh Agensi Penerbangan Awam Antarabangsa. Berikut caption bagaimana pesawat penerbangan lain menghindar ruang udara Ukraine.

No comments:

Blog Archive