Wednesday, May 07, 2014

MH370: Laluannya Sungguh Mencurigakan

Jika benarlah laluan pesawat MH370 seperti pada grafik di atas, ianya memperlihatkan bahawa pengendali pesawat itu memang mengelak laluan darat, atas sebab mengelak radar. Di lihat juga, semasa pesawat itu berpatah balik, melakukan gerakan tajam, memang bertujuan untuk mengelirukan radar.

Pesawat itu hilang, semasa pertukaran kawalan antara menara Kuala Lumpur dan Ho Chi Minh, pada jam 1.22 pagi. Tujuan melakukan gerakan pada masa pertukaran itu, semata-mata untuk mengelabui radar.

Melihat genap 2 bulan pesawat bersama 239 penumpang dan kru itu hilang, tiada sebarang klu atau apa-apa yang boleh dihubungkan dengan pesawat itu, menyokong bahawa kehilangan pesawat itu merupakan satu rancangan misteri kehilangan pesawat abad ini.

Melihat cara pesawat itu diterbangkan, hanya pengendali atau juruterbang yang berkemahiran mampu melakukannya. Juruterbang pesawat itu adalah seorang yang mempunyai pengalaman dan mampu menerbangkan pesawat dalam keadaan ekstrim.

Namun, persoalannya mengapa ianya dilakukan? Hanya jika dalam pesawat itu terdapatnya barang yang sangat berharga, yang perlu dilenyapkan atau tidak boleh jatuh ke tangan orang lain. Pertanyaan? apa kah hubungannya dengan juruterbang? Juruterbang itu bukannya pakar tentera? dan tiada rekod menunjukkan bahawa dia ada hubungan dengan kuasa besar yang ada kaitan dengan ketenteraan. Kecualilah pesawat itu membawa satu barang yang sangat berharga yang ada kaitan dengan teknologi ketenteraan, kerana hanya itu sahaja pihak tertentu sanggup bertindak termasuk membunuh. Kalau demikian, apa hubungannya dengan juruterbang? sedangkan berbagai laporan, tidak mengaitkan juruterbang itu dengan fahaman yang boleh menjurus kepada tindakan nekad.

Jika demikian halnya, maka kemungkinan besar pesawat itu dikawal secara elektronik; kerana pesawat seperti itu dilengkapi peralatan yang boleh diambil alih oleh kawalan elektronik. Yang menyokong anggapan itu adalah, pesawat itu dikatakan terbang 45,000 kaki atas permukaan laut, satu tindakan yang bertujuan membunuh; atas sebab pada ketinggian itu, jika seseorang tidak sempat memasang corong oksigen, maka serta merta akan pingsan, lagipun pesawat itu terbang pada ketinggian itu selama 23 minit semasa menlintasi daratan Semenanjung. Hanya, kawalan elektronik sahaja mampu menerbangkan pesawat setinggi itu. Selepas itu, pesawat terbang rendah, dikatakan sehingga 5,000 kaki atas permukaan laut semasa melintasi Pulau Pinang dengan kelajuan maksimum, ertinya pesawat bukannya dikendalikan oleh manusia yang masih hidup.

Kemudian pesawat melencong ke arah selatan di hujung pulau Sumatera, di mana radar Indonesia, tidak dapat mengesannya. Hanya pengetahun mengenai kemampuan radar negara-negara yang dilalui sahaja mampu melakukan itu. Ertinya, kawalan elektronik yang mampu mengelak radar sahaja boleh melakukan gerakan pesawat itu. Nah, melihat keadaan itu, siapa di dunia ini mempunyai kemampuan seumpama itu?????

1 comment:

Anonymous said...

Alang2 nak berteori / konspirasi , mungkin UFO?

Blog Archive