Senario yang berlaku sejak Jumaat. Pulse yang menyerupai pancaran daripada Kotak Hitam yang dikesan Kapal China Haixun 01 dengan kekuatan 37.5kHz/saat merupakan konsisten dengan pancaran Kotak Hitam pesawat terbang. Pada Ahad, Kapal Australia Ocean Shield mengesan signal yang konsisiten dengan frekeunsi Kotak Hitam pesawat terbang, yang berjarak 600 km antara satu sama lain. Pihak pencari lebih yakin dengan temuan Ocean shield atas sebab menggunakan state of the art tekonologi berb anding, alat yang digunakan pasukan pencari China, yang kelihatan sangat sederhana. Namun, menurut pakar Kotak Hitam, kemungkinan temuan antara Haixun 01 dan Ocean Shield adalah dari sumber yang sama, atas sebab pantulan signal daripada dasar laut akan memberikan pancaran yang serupa. Persoalannya, lokasi mana yang lebih tepat, apa kah kawasan yang di kesan oleh Ocean Shield atau Haixun 01. Jika lokasi Haixun 01 lebih tepat, maka satu break through dalam teknologi mengesan kotak hitam abad ini. Kehilangan MH370 secara misteri, juga mampu memperkenalkan teknologi baru. Apa yang paling menarik dalam keadaan ini, adalah, jika pihak China menemukan signal Kotak Hitam? sedangkan pencarian alat itu, dilakukan menghampiri masa luput bateri itu. Ada lah suatu pertanyaan besar, mengapa dihujung hayat bateri dua kotak hitam itu, baru dilakukan pencariannya? mengapa dari awal-awal lagi tidak dilakukan? Berbagai syarat dikenakan oleh penasihat daripada Amerika, kononnya, untuk menggunakan underwater locator, perlu ada seriphan pesawat; namun selepas 27 hari pencarian, barulah digunakan alat itu; itupun tiada sebarang clue daripada alat canggih daripada Amerika atau Britin, akan tetapi apabila pihak China mengumumkan jumpaan, barulah Ocean Shield mengumuman jumpaan juga. |
No comments:
Post a Comment