Saturday, April 12, 2014

MH370: Lojiknya Kalau Fariq buat Panggilan, Pasti Ada Penumpang/Kru Buat Panggilan

New Strait Times melaporkan, memetik sumber dalaman penyiasatan kehilangan MH370, kononya Co-pilot Fariq Abdul Hamid telah membuat panggilan semasa pesawat terbang rendah di kawasan Pulau Pinang. Persoalannya, mengapa Fariq sahaja? mengapa tiada Kru atau penumpang atau pilot sendiri membuat panggilan? Apa kah Fariq tahu benar, bahawa beliau akan mati?

Sebagaimana maklumat kehilangan pesawat itu adalah pada 1.30 pagi 8 Mac, tanpa sebarang panggilan kecemasan, tiada kod rahsia dihantar pilot tiada mayday, bahawa pesawat dalam kecemasan. Kontak terakhir dengan menara trafik udara Subang adalah 1.19 pagi, manakala radar tentera mengesan pesawat itu pada 2.11 pagi 320 km Utara Pulau Pinang. Selepas itu, sehingga kini, pesawat bersama 239 penumpang dan kru itu hilang misteri; walaupun semalam, Perdana Menteri Australia yakin betul, bahawa pasukan pencari menemui lokasi di masa pesawat itu terhempas.

Jika benar Fariq membuat panggilan, mengapa beliau sahaja? suatu keadaan yang amat ganjil; Apa kah memang Fariq terus mengendalikan pesawat itu, kerana semasa bertolakpun Fariq terus berkomunikasi dengan Ground Controller. Data sattelite menunjukkan bahawa pesawat itu sebaik sahaja putus hubungan dengan menara trafik Subang, terus berpatah balik, dan terbang melepasi limit pesawat itu i.e. 45,000 kaki atas permukaan laut selama 23 minit. Pada ketinggian itu, biasanya corong oksigen akan keluar dan mampu membantu memberi saluran oksigen kepada penggunanya selama 15 minit; bagi penumpang yang tidak sempat memasang corong, akan pingsan serta merta. Manakala di kokpit pesawat, penerbang boleh bertahan sehingga 45 minit, atas sebab ada tiga corong oksigen.

Melihat kepada kelibat pesawat itu terbang, sememangnya ianya dikendali oleh seorang yang berpengalaman, sedangkan Fariq, pagi itu adalah pertama kali menjadi pembantu juruterbang tanpa check pilot. Apakah Fariq, membuat panggilan, atas sebab ada sesuatu yang akan berlaku pada dirinya? kemudian, panggilan terputus, atas sebab beliau pingsan? atau atas sebab liputan panggilan putus? Sebelum ini dilaporkan, bahawa seorang juruterbang laluan Narita, Tokyo di mana pada masa itu sedang berada di ruang udara Vietnam, berjaya berhubung dengan pesawat itu menggunakan saluran kecemasan, dan telah memastikan bercakap dengan Co-pilot, namun percakapan co-pilot tidak jelas (mumbling) sebelum hubungan terputus. Apa kah co-pilot pesawat itu, tidak mampu berbuat apa-apa, atas sebab pesawat yang terbang tinggi, apabila membuka corong oksigen dimulutnya, maka menyebabkan dia sesak nafas? atas sebab itu, co-pilot itu tidak dapat bercakap, sehingga hanya mumbling?. Selepas pesawat itu terbang tinggi, kemudian turun ke paras 23,000 kaki kemudian turun sehingga ke paras 5,000, sebelum mengarah ke Selatan. Cara pesawat itu dikendalikan, memang mahu mengelak daratan, ertinya mengelak juga untuk dikesan radar. Pesawat terbang 23 minit di atas ketinggian 45,000 kaki, selepas itu, semua penumpang jatuh pingsan. Hanya pengedali pesawat itu sahaja yang hidup, atas sebab itu mampu menerbangkan pesawat sehingga 8.11 pagi.

Melihat lokasi pesawat itu dipercayai terhempas, adalah suatu kawasan yang amat terpencil, selain mempunyai kedalaman laut yang dalam, dan juga terdapatnya gaung dasar laut yang dalam, hanya seseorang yang berpengalaman mampu melakukannya. Orang yang mendekati itu adalah juruterbang sendiri. Persoalannya, apa kah motif?

No comments:

Blog Archive