Wednesday, April 30, 2014

MH370: Imej melalui Scan oleh GeoResonance

 

Syarikat eksplorasi GeoResonance yang di Adeliade, Australia sebenarnya mengesan imej melalui kaedah "scan" yang dapat mengesan material seperti hidrokarbon, besi, aluminum, tembaga dan sebagainya mendapati bahawa material didapati itu menyerupai material yang terkandung dalam pesawat seperti B777.

Imej daripada dasar laut itu dikesan pada 10 Mac, dua hari selepas pesawat MH370 hilang pada pagi 8 Mac bersama 239 penumpang termasuk kru laluan Kuala Lumpur Beijing. 

Untuk membuktikan bahawa imej itu menyerupai imej pesawat MH370 yang hilang itu, syarikat carigali minyak itu membandingkannya dengan imej pada 5 Mac; pada 5 Mac, tidak terdapatnya imej seperti itu; atas sebab itu, syarikat itu emenghantar laporan itu kepada pihak pencari pada 14 Mac, namun tidak mendapat perhatian.

Selepas 53 hari operasi pencari MH370 tidak berkesudahan, maka syarikat itu mengumumkan sendiri temuan itu, bagi membuka ruang untuk merungkai kehilangan pesawat malang itu.

Lokasi di mana imej itu dikesan adalah 118 batu selatan Bangladesh dan berada di Teluk Bengala kira-kira 5000 km daripada lokasi pencarian rasmi.

Lokasi ini juga, adalah lokasi di mana pesawat Arab Saudi daripada Jeddah tujuan Kuala Lumpur pada pagi 8 Mac melaluinya. Seorang penumpang rakyat Malaysia Makcik Dalelah, 53 tahun yang baru pulang daripada mengerjakan umrah MELIHAT bangkai pesawat di atas air yang hampir-hampir tenggelam. Dakwaan Makcik itu, hanya dilaporkan pada 14 Mac, atas sebab, beliau tidak tampil ke depan pada hari yang sama, kerana dilarang oleh menantunya seorang anggota polis, kerana khuatir mak mentuanya dituduh membuat laporan palsu. 

3 comments:

berasiam said...

Sejarah ditulis dan ditentukan oleh yang menang dan berkuasa. Jawatankuasa yang baru dibentuk dikatakan mempertimbang kemungkinan pesawat di lokasi lain. Maklumat saintifik syarikat ini selaras dengan saksi mata wanita yang balik dari umrah itu. Berbanding dengan ping, pong pang dan sebagainya yang tidak disokong oleh saksi sebenar, sepatutnya Teluk Benggala dipertimbangkan sebagai lokasi pencarian. Mungkin ada pesawat lain yang terhempas tetapi tidak dilaporkan. Boeing kan pakar menghasilkan pesawat untuk lenyap begito sahaja.

Anonymous said...

Ya saya pun setuju dan yakin maklumat GeoResonance ini jauh lebih logik dr pada lokasi di Lautan Hindi. Tp malang sekali JACC menolak mentah2 dan hanya yain dgn data lapuk Inmarsat konon apa yg dikatana GeoResonance itu diluar jajaran kiraan.

Betapa bdooh sombong dan taksubnya penyiasat yg skrg ni menghabiskan bebrillion kos cari dikawasan yg salah.. tp masih angkuh dgn carian mereka.

Sudha lebih sebulan tk jumpa sepatutnya mesti ubah kawasan.

Kenapa pelik Krjn Malaysia pun ikut telunjuk asing.. ramai saksi mata lihat MH370 dikawasan yg dikatakan GeoResonance tp kenapa asyik tumpu di Lauatn Hindi?

Kenapa Najib pandai2 ckp ia barakhir di Lautan Hindi??

mana bukti di lautan Hindi? kosong!!!
Apakah sbrnya yg berlaku sehingga Malaysia hanya ikut telunjuk karut Inmarsat ini?

sesejuk mata memandang said...

Bila lagi Anuar SI Liwat nak buktikan 370 boleh dicari dalam tempoh beberapa minit.

Buktikan teori amak betul Nuar, cari penyelam atau syarikat pencarian hartakarun yang hebat dari kerajaan untuk ditugaskan mencari MH370.

Jika Anuar jumpa PRU14 anda punya

Blog Archive