Wednesday, March 26, 2014

MH370: Semakin Banyak Objek Dikesan Satellite

122 objek penemuan satellite France
Penemuan pesawat malang B777-200ER MH370 yang hilang pada 8 Mac bersama 239 penumpang serta krew, kemudian dinyatakan berakhir di Lautan Hindi, 1500 batu barat laut Perth, Australia, walaupun belum menemui sebarang serpihan, akan tetapi berasaskan perkiraan matematik yang menggunapakai Doppler Effect yang berasaskan gelombang, temuan abad ke 19.

Kini, satellite Perancis menemukan 122 objek terbaru, yang boleh dihubungkan dengan pesawat malang itu. Sebelum ini, bermula pada 16 Mac lalu, Satellite daripada Australia, China dan Perancis, mengesan beberapa objek berukuran besar, yang dipercayai merupakan serpihan pesawat.

Hari ini, pasukan pencari yang diketuai Australia, meminta MAS memberikan manifest berkaitan muatan kargo pesawat malang itu, berhubung berjaya pasukan pencari menjumpai pallet kayu yang biasa digunakan pesawat penerbangan komersil.

Dengan beberapa petunjuk yang baru, keputusan Kerajaan Malaysia mengumumkan pada 24 Mac, bahawa pesawat MH370 berakhir di Lautan Hindi, adalah tepat.

Sebelum ini, terlalu banyak memberi komen negatif terhadap pengumuman Perdana Menteri bahawa pesawat MH370 berakhir di selatan, memandangkan tidak ditemui sebarang serpihan yang boleh dikaitkan dengan pesawat malang itu; malah salah seorang juruterbang Asia X, menganggap keputusan itu sebagai keputusan yang tidak masuk akal.

No comments:

Blog Archive