Friday, March 28, 2014

MH370: 20 Hari Pencarian- Masih Misteri

Lokasi pencarian baru bagi pesawat malang MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu, kini berubah daripada lokasi asal, barat laut perth, ke arah North west, 1850 km(1,100 batu) daripada Perth, Australia.

Alasan yang diberikan mengapa memilih lokasi baru itu merupakan kemungkinan pesawat malang itu terhempas, adalah diperkirakan pesawat menempu jarak lebih dekat atas sebab pesawat menambah kelajutan semasa terbang. Dengan minyak yang tersedia (52 ton), tidak memungkinkan pesawat itu sampai ke lokasi asal, 1,500 batu barat laut Perth.

Sudah masuk 20 hari, walaupun berbagai imej satellite dianalisis, namun belum menemukan sebarang serpihan yang boleh dikaitkan dengan peawat malang itu.

Pada 24 Mac lalu, Malaysia mengistiharkan bahawa pesawat malang itu berakhir di Lautan Hindi, berasaskan analisis menggunapakai Doppler Effect alat mengetahui sesuatu lokasi menggunakan gelombang.

Dalam perkembangan terbaru, alat pengesan bawa air milik Amerika pinger locator dan Bluefin 21 Autonomous Underwater Vehicle sudah tiba di Perth, bagi tujuan mencari kotak hitam pesawat malang itu.

2 comments:

berasiam said...

perindahan jarak lokasi dengan alasan pesawat kehabisan bahan bakar adalah sesuatu yang jelas berbentuk separuh benar. secara mudah, jarak berkaitan dengan kelajuan. kadar penggunaan bahan api lebih tinggi jika pesawat terbang pada kelajuan yang lebih tinggi. pesawat cepat kehabisan bahan api maka jarak yang dilalui oleh pesawat lebih pendek/dekat: separuh betul.

bagaimana dengan faktor masa. pesawat terbang untuk tempoh masa sekurang-kurangnya 7.5 jam berdasarkan analisis ping oleh inmarsat. jam 8:11 pagi, pesawat menerbitkan ping yang terakhir dikesan secara jelas. tempoh perjalalan ke Beijing ialah 6 jam. jika bahan bakar tambahan diisikan sebanyak 20% untuk kegunaan kecemasan, bahan bakar yang ada mampu untuk menerbangkan pesawat kira-kira 7.5 jam.

berdasarkan ping yang dikesan, itulah tempoh masa pesawat terbang dan melebihi daripada itu. sekiranya pesawat menggunakan bahan bakar secara tidak efisien, sudah tentu tempoh masa penerbangan menjadi lebih singkat, selain jaraknya lebih dekat.

kemungkinan pesawat singgah atau disinggahkan di mana-mana lokasi semasa dalam perjalanan ke tempatnya berakhir. tempoh persinggahan itu ialah kira-kira 1 jam, yang menyamai jarak kira-kira 1000 km.

BBC melaporkan lokasi pencarian dipindahkan kepada kira-kira 700 batu ke utara. 700 batu x 1.6 = 1120 km.

kesimpulannya, pesawat mh370 singgah selama kira-kira satu jam untuk tujuan yang tidak diketahui, di lokasi yang rahsia, sebelum meneruskan perjalanannya ke tempat terakhirnya di selatan lautan hindi.

SUARA RAKYAT said...

Ada kebenarnnya.

Blog Archive