Thursday, January 30, 2014

Perayaan Tahun Baru Cina- Faktor Pupuk Perpaduan

Pada hari Jumaat ini bersamaan 31 Januari 2014 kaum Cina di negara kita akan merayakan Tahun Baru Cina. Menurut kalendar Cina, tahun ini adalah tahun Kuda. Menurut kepercayaan mereka bagi tahun ini elemen api memainkan peranan yang penting, mengatasi air. Api juga melambangkan kemarahan, rasa tidak sabar dan keresahan.

Mereka yang percaya zodiak cina, ertinya tahun ini emosi dan ketakutan akan lebih banyak menguasai ketenangan dan kewarasan. Akan banyak keputusan akan dibuat tanpa pertimbangan akal, kajian mendalam, kebijaksanaan dan kecerdikan. Maka itu ada tanda-tanda bahawa akan lebih banyak berlaku pergolakan dan krisis di dunia tahun ini.

Walaupun demikian, tahun kuda bukan merupakan tahun yang malap atau menggerunkan. Tahun ini juga menjanjikan banyak harapan. Kuda merupakan haiwan liar sekiranya tidak dikendalikan dengan betul. Kuda membantu manusia memenangi perang. Kuda juga menjanjikan banyak peluang yang baik dalam bidang perniagaan dan dalam pembinaan kerjaya. Demikianlah ramalan tahun Kuda bagi kaum Cina.

Di negara kita masa ini, nampak sangat soal perpaduan antara kaum dilihat sangat krtikal. Sejak PRU-12 sehingga PRU-13 dan hingga kini, nampaknya perpaduan yang berlaku selama 30 tahun selepas 13 Mei 1969, merekah semula. Penyebabnya, mungkin sudah terlalu lama kita mengabaikan soal perpaduan. Atau mengambil mudah hal itu. Selain itu fahaman politik partisan merupakan penyumbang kepada merekahnya perpaduan antarakaum, sehingga keharmonian, bukan lagi agenda, melainkan kebencian antara kaum menjadi agenda utama, semata-mata untuk mendapatkan sokongan politik.

Apakah perayaan Tahun Baru Cina yang jatuh pada Jumaat ini, akan menjadi faktor untuk bermulanya perpaduan antara kaum? kerana seperti biasa sempena perayaan itu, berbagai rumah terbuka diadakan, dan sudah tentunya rumah terbuka itu dihadiri berbagai kaum di negara ini.

Perayaan Tahun Baru Cina, bukan sahaja dilihat sebagai perayaan keagamaan, namun ianya lebih kepada perayaan untuk menjalin semula silatur rahim antara suku bangsa yang renggang kerana faktor politik.

No comments:

Blog Archive