Saturday, October 06, 2012

Nepotisme subur pada Pakatan Rakyat

SEBAIK sahaja Anwar dipecat daripada Jawatan Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1998, dan bergelombangnya ERA REFORMASI, salah satu slogan mereka adalah KKN (kroni-korupsi-nepotisme) terhadap kerajaan BN yang dipimpin Datuk Seri Dr Mahathir (kini Tun).

Kini slogan mereka itu, seperti meludah ke langit terpercik ke muka sendiri, kerana salah satu daripada akronim itu, nepotisme subur mereka amalkan.

Sebagai contoh dalam parti PKR- Pemimpin Umum-Anwar, Presiden-Wan Azizah isteri Anwar, Naib Presiden- Nurul Izzah-anak Anwar.

Dalam parti DAP rakan PKR dalam Pakatan Rakyat, dua pemimpin utama parti itu- Lim Kit Siang dengan anaknya- Lim Guan Eng, serta menantunya- Betty Chew; Karpal Singh dan anaknya- Gobind Singh Deo. 
 
Jikalah parti mereka mampu menang pada PRU-13 akan datang, sudah tentu, barisan kabinet atau jawatan-jawatan penting kerjaan akan diisi oleh keluarga mereka; kerana menurut Karpal Singh, keupayaan anak-anak pemimpin Pakatan Rakyat jauh lebih baik daripada para pemimpin PR lainnya.
 
Jawatan-jawatan penting akan diisi terlebih dahulu oleh keluarga pemimpin utama Pakatan Rakyat, dan kemudian selepas tiada lagi keluarga mereka yang boleh mengisi sebarang jawatan, barulah diberikan pada orang lain.
 
Jika dalam pembahagian jawatan perkara nepotisme diamalkan, demikian juga akan berlaku dalam pengagihan khazanah negara. Keluarga pemimpin PR diutamakan dahulu, dan jika ada lebihan atau tempias, maka baru diberikan pada rakyat lain.
 
Terserah kepada 12 juta pengundi negara, apakah akan memberi peluang kepada nepotisme dalam negara pada PRU-13 akan datang.

No comments:

Blog Archive