Sunday, June 03, 2012

Kapal Selam Scorpene: Dari tidak boleh menyelam sehingga bayaran jutaan komisyen

Pembangkang tidak henti-henti bercakap soal kapal selam Malaysia-Scorpene. Dari tidak dapat menyelam, berakibat pembunuhan model Mongolia- Altantuya Shaaribu dan kini pula isu bayaran komisyen.

Suatu ketika Pemimpin Pembangkang yang dimulai oleh Tony Pua (DAP) dan dispin oleh Nurul Izzah Anwar (PKR) mendakwa bahawa kapal selam negara itu tidak mampu menyelam.

Namun semua dakwaan itu hanya tinggal dakwaan, apabila Ketua Menteri Pulau Pinang-Lim Guan Eng menyelam bersama kapal selam negara itu.

Pelawaan Menteri Pertahanan-Zahid Hamidi kepada pemimpin Pembangkang untuk menyelam bersama kapal selam negara, hanya diterima oleh Guan Eng, manakala Tony Pua dan Nurul Izzah bisu seribu bahasa.

Sebelum isu kapal selam tidak mampu menyelam, pihak pembangkang menabur cerita, bahawa kematian model Mongolia-Altantuya ada kaitan dengan pembelian kapal selam scorpene, dan dakwaan itu, ada disebut di mahkamah Perancis.

Isu terkini mengenai kapal scorpene, dikatakan Perdana Menteri-Najib Razak; didakwa meminta komisyen sehingga AS1bilion serta dakwaan kickback kepada syarikat milik bapa kepada Razak Baginda yang berjumlah Euro 36 juta. 
 
Ekoran dakwaan itu, AMK PKR membuat laporan kepada SPRM mendesak melakukan siasatan terhadap Najib.
 
AMK PKR bukan sahaja mendesak siastan, akan tetapi membuat kata dua kepada SPRM untuk membuat pendirian mengenai isu tersebut.

No comments:

Blog Archive