Saturday, March 10, 2012

Kos pertunangan anak PM.. jadi isu pembangkang

Rafizi Ramli-Pengarah Strategik PKR belum berpuas hati penafian oleh Pejabat Perdana Menteri (PMO) bahawa perbelanjaan majlis pertunagan anak Najib pada 17 jun, 2011 yang berjumlah RM409,767.00 ditanggung oleh Najib dan keluarga.

Menurut Pengarah Strategik PKR itu, keadaan serupa apabila dia mendedahkan skandal NFC, secara cepat, pihak syarikat itu membuat penafian, tanpa fakta2 yang disertakan. Namun, kini terbukti, bahawa skandal NFC benar-benar melarat, sehingga terbongkar berbagai penyalahgunaan wang pinjaman daripada kerajaan tersebut.

Sekadar penafian, menurut Rafizi belum menjawab isu yang dilontarkan; sebaliknya pihak Najib perlu mendedahkan fakta2/bukti2 bahawa pembayaran majlis tersebut bukan dilakukan oleh pihak PMO.

Bagi AYT, demi merungkai perkara ini, adalah mudah- Kemukakan salinan Tempahan, salinan cek untuk maksud pembayaran.

Jika sekiranya pembayaran bukan dilakukan oleh pejabat PMO, apa masalahnya mengemuka semua bukti2 itu, agar pihak pembangkang tidak mengekspoiltasinya.

Rakyat ingin juga mengetahui bahawa perbelanjaan peribadi oleh para pemimpin yang mewah bukan bersumber daripada wang rakyat. Sebenarnya itulah moral daripada pendedahan pihak pembangkang ini.

Bagi AYT, para pemimpin adalah bebas membelanjakan wang mereka sendiri, yang menjadi persoalan adalah perbelajaan yang menggunakan wang rakyat bukan urusan rasmi negara.

Mungkin juga, bagi jawatan Perdana Menteri, perbelanjaan keraian seperti ini termasuk dalam kelayakkannya, ini yang perlu dijelaskan. Jika demikian, maka tiada persoalan yang perlu timbul.

No comments:

Blog Archive