Saturday, January 28, 2012

Beberapa kerat melayu masuk DAP tak apa..asalkan akar umbi tidak terpengaruh

Ramai daripada kalangan kaum melayu/bumiputera yang oportsinis menyertai DAP. Golongan ini, walaupun tidak menyertai mana-mana parti, namun kehidupan mereka tetap menyerlah, kerana sebelumnya telah didodoi oleh perjuangan Umno.

Anak Tan Sri Khir Johari-Zahiril misalnya, daripada kecil didodoi kemewahan kerana perjuangan Umno.

Demikian juga ada segelilintir cerdik pandai, di mana gelaran PhD atau professor mereka diperolehi melalui perjuangan Umno, apabila kehidupan telah mantap, maka timbullah nafsu besar, sehingga menjadi petualang kepada bangsa sendiri.

Mantan-mantan pemimpin Umno, malah pernah menjadi wakil rakyat Umno, kerana perjuangan mereka telah expired, maka untuk menghidupkan peluang kali kedua, maka memlilih menyertai DAP, kerana mereka tahu, kumpulan melayu dalam parti itu hanya sedikit, atas sebab itu, kepimpinan mereka akan diberi peluang.

DAP sejak ditubuhkan walaupun berdasarkan pendaftarannya merupakkan parti berbilang kaum, namun perjuangannya hanya kepada satu kaum-kaum cina. Sejak kewujudannya, perjuangan pendidikan misalnya, parti itu hanya memperjuangkan pendidikan kaum cina.

Hanya kebelakangan ini, terutama pengalaman mereka selepas PRU-12, di mana di Perak Pakatan Rakyat mempunyai kerusi terbanyak berbanding BN, semasa pembentukan kerjaan negeri, maka terpaksa melantik Nizar daripada Pas menjadi MB, walaupun kursi PAS jauh lebih kecil berbanding DAP. Perkara ini berlaku, kerana undang2 tubuh kerajaan Perak, hanya boleh melantik seseorang itu kepada jawatan MB hanya daripada kalangan penganut islam.

Kini, DAP mempergunakan kalangan melayu yang bernafsu besar ini, untuk mencapai cita-cita mereka memerintah setiap negeri yang majoriti melayu. Bagi DAP, tak apa MB dari kalangan melayu, tetapi pemain dibelakang layar adalah kumpulan pemimpin DAP bersuku cina dan india. Keadaan ini berlaku di Perak semasa pemerintahan Pakatan, Nizar adalah MB, namun pemain dibelakang adalah Nga dan Ngeh, pemimpin DAP yang bersepupu.

Bagi kalangan melayu/bumiputra, janganlah terpengaruh dengan tipu muslihat DAP ini, hukumlah para petualang ini, jika mereka benar2 dicalonkan semasa sebarang pilihanraya. Percayalah perjuangan mereka bukan untuk bangsa dan agama, akan tetapi untuk mengisi tembolok mereka yang sebenarnya sudah sesak itu.

No comments:

Blog Archive