Saturday, December 31, 2011

Sabah bergolak dalam diam

Percaturan politik Sabah semakin rancak, terutama pembangkitan 20 perkara perjanjian penggabungan Sabah bersama Sarawak, Singapura dan Malaya pada tahun 1963 membentuk Persekutuan Malaysia.

Selain itu, isu kadar royalty minyak daripada Petronas yang hingga ini kekal 5 peratus.

Isu pendatang tanpa izin yang mendapat kewarganegaraan juga merupakan isu-isu yang berkumandang daripada parti pembangkang dan juga parti-parti komponen BN yang berlatar etnik KDM.

Ada juga yang membangkitkan cara Kuala Lumpur mengamalkan pecah dan perintah, sehingga Sabah sejak tahun 1963, sudah ada 13 Ketua Menteri.

Pengagihan jawatan-jawatan persekutuan juga dibangkitkan, dan mempersoalkan, kenapa rakyat Sabah tiada peluang menjawat jawatan tadbir dan diplomat.

Percakapan di akar umbi dengan slogan " NI KALI LAH" satu slogan yang bersifat marah dan seolah-olah menaruh dendam yang amat besar terhadap kerajaan pusat.

Projek-projek Persekutuan yang dilaksanakan oleh kontraktor-kontraktor pilihan persekutuan, adalah penyumbang kepada banyaknya projek-projek terbengkalai, terutama sekolah-sekolah dan makmal-makmal komputer juga merupakan isu yang terus dikitar.

Terkini, ada pemimpin Umno/BN yang menikamti semua kemewahan bertahun-tahun dalam gabungan beberapa parti itu, cuba pula menjadi hero, kerana melihat adanya ANGIN PERUBAHAN yang sedang bertiup di peringkat akar umbi.

Di Sabah kini, digambarkan seolah-olah berlaku AIR YANG TENANG TAPI PENUH DENGAN BUAYA GANAS.

Berasaskan kepada keadaan ini, Sabah yang sebelumnya dikatakan sebagai SIMPANAN TETAP BN akan sedikit tergugat, walaupun gugatan itu, belum membolehkan merebahkan negeri di bawah bayu itu daripada genggaman BN.

Memang diakui, bahawa isu-isu yang dibangkitkan boleh mempengaruhi rakyat, namun disebabkan rakyat Sabah sudah masak dengan asam garam politik, maka goncangan yang ada pada masa kini, hanya belegar-legar di pucuk pokok, belum membabitkan batang dan akar tunjang.

Walau apapun, Kerajaan Negeri Sabah di bawah pimpinan Datuk Seri Musa Aman, perlu berkerja dengan keras, demi menepis dan meluruskan kembali persepsi yang sedang berlegar-legar sebelum PRU-13.

Keadaan yang ada sekarang samalah seperti pada tahun 1990 dan tahun 1994, di mana isu-isu yang berhubung dengan Parti PBS, tidak dapat menumbangkan parti itu dalam pilihanraya.

Adalah advantage BN Sabah, di kalangan Pembangkang, tiada pemimpin yang boleh menjadi MASKOT, yang ada adalah pemimpin KITAR SEMULA, yang sudah diketahui sepak terajang mereka.

Menurut pandangan AYT, WIND OF CHANGE belum melanda SABAH.

No comments:

Blog Archive