Tuesday, December 27, 2011

Ramai yang bertanya: Apa kah kes sebenar Khir Toyo?

DR KHIR TOYO didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam, kerana membeli rumah agamnya, yang mengakibatkan penjual rugi.

Selama perbicaraan Mantan Besar Selangor itu, tiada faktapun yang boleh mengarah kepada salahguna kuasa atau rasuah yang membabitkan pemilik harta asal dengan Dr Khir.

Dr Khir mendapatkan rumah agamnya melalui pinjaman daripada HSBC, berasaskan kepada penilaian bank itu sendiri.

Dalam kes Khir Toyo, fakta yang ada, adalah willing buy willing sale, tidak kiralah sepemilik asal rugi atau untung, itu bukan masalanya. Pokok pangkalnya adalah PADA WILLING BUY WILLING SALE.

Ramai yang mempersoal, keputusan Hakim yang memutuskan Khir bersalah, selain itu, harta yang masih bersatus hak bank itu, dilucut hak dan diberikan kepada kerajaan.

Unsur rasuah adalah apabila seseorang itu menerima, memberi atau menggunakan kuasanya atas kepentingan dirinya dan merugikan orang lain atau negara.

Dalam kes Khir Toyo, memang berlaku, bahawa sipenjual mengalami kerugian, namun ianya bukan atas dasar salah gunakuasa oleh sipembeli, melainkan atas asas "suka sama suka" sepertimana dinyatakan oleh sipenjual di mahkamah.

Keputusan Hakim mahkamah Tinggi Shah Alam adalah keputusan terpencil setakat ini, kerana belum ada penghakiman seumpama ini sebelum ini. Namun penghakiman itu, belum boleh dijadikan benchmark, kerana mahkamah rayuan masih boleh menolaknya.

No comments:

Blog Archive