Monday, December 26, 2011

Indeks Rasuah negara

Indeks rasuah negara terus meningkat apabila Pulau Pinang, Selangor, Kedah, Kelantan dan Perak jatuh kepada pembangkang.

Melihat kepada tabel di atas yang disediakan oleh Malaysiakini, nampak sejak tahun 2008, indeks rasuah negara terus meningkat.

Penilaian indeks rasuah negara dijalankan secara keseluruhan yang meliputi seluruh negara.

Semasa BN masih menguasai negeri-negeri tersebut, kecuali Kelantan, indeks rasuah negara paling tinggi adalah pada tahun 2006, semasa Tun Abdullah sebagai Perdana Menteri.

Persepsi sebelum ini bahawa semasa Tun Dr Mahathir masih Perdana Menteri, rasuah berleluasa, ternyata tidak benar berdasarkan indeks pada tabel di atas.

Indeks rasuah negara terus meningkat dari tahun ke tahun sejak tahun 2008, dan memuncak pada tahun 2011, di mana ranking negara menjunam ke peringkat 60.

Melihat kepada fenomena ini, ternyata apabila Selangor, Pulau Pinang, Kedah diperintah pembangkang, dan juga Kelantan, maka ranking negara menjunam.

Berasaskan kepada data di atas, tuduhan pembangkang bahawa kerajaan BN adalah rasuah ternyata tidak benar.

Pembangkang yang berkesempatan memerintah, telah mengambil peluang semaksima mungkin, daripada yang kecil kepada yang besar adalah penyumbang kepada ranking indeks rasuah negara.

Untuk pertama kali dalam sejarah rasuah di negara ini, berlakunya kematian semasa sisatan SPRM yang melibatkan rasuah.

Jika ditakdirkan negara diperintah pembangkang, AYT khuatir indeks rasuah negara akan terus menjunam.

No comments:

Blog Archive