Monday, June 06, 2011

Rasa-rasa hanya kes mahkamah yang melibatkan Anwar-Hakim diminta dilucut

Rasa-rasa hanya kes yang membabitkan Anwar di negara ini, berulang kali ada permohonan melucutkan Hakim yang mendengar kes.

Untuk kes sodomi II, sudah tiga kali Anwar memohon Hakim Mohd Zabidin Mohd Diah dilucutkan.

Keputusan Hakim hanya bersandar kepada bukti-bukti dan hujah pendakwaraya dan peguambela yang dibaca didepan Hakim. Berdasarkan hujah itu, maka Hakim membuat keputusan.

Untuk kes sodomi II, Hakim mendapati bahawa saksi utama Mohd Saiful adalah saksi yang credible, jadi tidak timbul keraguan menerima kesaksiannya. Lagipun kata Hakim, semua keterangan Saiful, disokong oleh pakar-pakar profesional yang dipanggil untuk memberi keterangan.

Asas kedua, menurut Hakim- air mani yang dijumpai pada rektum Saiful, yang sebelumnya disebut kepunyaan lelaki Y, sepadan dengan DNA Anwar.

Asas kedua, bahawa pada masa dan tempat yang sama, melalui bukti CCTV, Anwar dan Saiful ada bersama-sama- yakni antara pukul 3.01 hingga 4.30 petang di sebuah kondominum di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, Kuala Lumpur pada 26 Jun,2008.

Berasaskan bukti-bukti yang dihebakan di depan Hakim, sepatutnya Anwar mengemukakan alibi, bahawa semuanya itu adalah tidak benar, ini tidak- Peguam Anwar-Karpal Singh menyalahkan Saksi Utama- Saiful, adalah bukan saksi yang credible-malah Karpal Singh berhujah, jika perlakuan liwat itu bukan atas kerelaan, kenapa Saiful, tidak lari meninggalkan bilik di mana kerja meliwat itu berlaku.

Erti "between the line" ayat Karpal itu, sebenarnya meliwat memang wujud- ertinya Peguam Anwar telah mengaku bahawa perlakuan meliwat memang berlaku.

No comments:

Blog Archive