Friday, June 17, 2011

Perhimpunan 9 Julai: Yang satu sokong SPR yang satu lagi menentang SPR

Himpunan Bersih pada 9 Julai dianggap perhimpunan haram; demikian perhimpunan yang dianjurkan oleh Pemuda Umno pada tarikh dan tempat yang sama juga perhimpunan haram.

Menteri Dalam Negeri- Datuk Hishamuddin telah memberi amaran, sesiapa sahaja yang berhimpun pada tarikh tersebut akan berdepan dengan pihak polis.

Perhimpunan Pemuda Umno atau Bersih, akan menganggu keselamatan negara, atas sebab itu-perhimpunan2 pada hari tersebut adalah dilarang.

AYT tidak tahu apa tindakan polis? jika tindakan biasa adalah menyuraikan peserta yang berhimpun samada dengan cara baik atau secara kekerasan- misalnya menyemburkan dengan air berwarna, water canon dan gas pemedih mata. Selain itu, pihak polis juga akan melakukan penangkapan, mungkin pengkapan sementara.

Sebaiknya sebelum tarikh perhimpunan itu, pihak polis melakukan tangkapan kepada penganjur, sebagai cara pencegahan. Tangap seberapa banyak yang boleh, sehinggakan tiada lagi yang mengetuai perhimpunan itu.

Kalau rakyat majoriti ditanya, pasti mereka mengatakan tidak setuju dengan perhimpunan itu. Perhimpunan itu, bukan sahaja menganggu orang ramai di kawasan tersebut, juga pelawat yang melawat Kuala Lumpur. Selain itu, sudah tentu perniagaan pada hari itu akan teruk sekali, terutama peniaga-peniaga runcit seperti restoran dan gerai-gerai makan.

Pemandu teksi juga akan mengalami tempias, kerana tidak dapat beroperasi kerana jalan-jalan akan sesak, dan di mana-mana sudah tentu adalah road block polis.

Kepada Menteri KDN, jangan hanya beri amaran.. bertindak seperti Operasi Lalang dulu.

No comments:

Blog Archive