Sunday, June 26, 2011

Anwar tidak sabar berkuasa-Dalangi Himpunan Bersih

Kalau Pilihanraya boleh dimanipulasi sudah tentu Umno/BN tidak akan kehilangan Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Wilayah Persekutuan dan telah lama boleh merampas Kelantan.

Kelantan sejak 1990 dikuasai oleh Pas,manakala, Sabah hanya dikuasai U/BN pada tahun 1994.

Kalau UBN mampu memanipulasi pilihanraya, sudah tentu Samy Vellu mahu terus menang di Sungai Siput, demikian juga George Chan Presiden SUPP tidak akan mahu kalah di DUN Piasau, pada PRN Sarawak baru-baru ini. Demikian juga, semasa PRK Pematang Pauh, sudah tentu BN mahu menang, agar Anwar gagal dalam usahanya menjadi wakil rakyat.

Disebabkan, UBN tiada kemampuan itu, maka UBN kehilangan kuasa 2/3 dan 5 negeri selepas PRU-12 lalu. Sementara di Sarawak, UBN hanya mampu mendapat 55 kerusi, sedangkan sebelum DUN Sarawak dibubar, UBN mempunyai 63 kerusi.

Tujuan Himpunan Bersih yang didalangi oleh Anwar, bukan kerana SPR tidak bersih, akan tetapi, Anwar tidak sabar untuk berkuasa. Anwar melihat kejatuhan pemimpin Tunisia dan Mesir,akibat daripada tunjuk perasaan rakyat-Anwar menggunakan cara rakyat negara arab itu untuk merampas kuasa dalam negara.

Selain itu, Anwar mahu melihat sejauh mana sokongan rakyat terhadapnya, memandangkan isu peribadinya semakin memuncak.

Sekiranya Himpunan Bersih pada 9 Julai, dapat mengumpul sokongan lebih dibanding himpunan serupa pada tahun 2007, mungkin Anwar akan menggerakkan tunjuk perasaan yang lebih besar lagi; sehingga negara menjadi huru hara.

Tindakan Anwar ini adalah berasaskan Win or Loss. Anwar memperjudikan segala-galanya,kerana dia tahu, Penjara menunggunya.

No comments:

Blog Archive